moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Symulator Orlika w Dęblinie

Wykonają misje powietrzne w dzień i w nocy, przy dużym zachmurzeniu, w deszczu lub śniegu. Sprawdzą swoje umiejętności także podczas oblodzenia, w przypadku awarii silnika, instalacji hydraulicznej, a nawet pożaru. Między innymi takie zadania na symulatorze PZL-130 Orlik TC-II przećwiczą piloci i podchorążowie. Urządzenie zainstalowano w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego.

Symulator samolotu szkoleniowego PZL-130 Orlik stanął w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, obok innych symulatorów, m.in. samolotu M-346 Bielik czy śmigłowca SW-4. – Urządzenie otrzymaliśmy pod koniec ubiegłego roku. Kończymy właśnie prace związane z instalacją symulatora i planujemy, że pierwsi podchorążowie i piloci-instruktorzy Orlików rozpoczną wirtualne treningi 20 stycznia – informuje por. Ewa Złotnicka, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.

Piloci chwalą nowoczesne urządzenie. – To najwyższej klasy symulator, dzięki niemu szkolenie będzie efektywniejsze i znacznie tańsze – przyznaje mjr pil. Michał Anielak z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Instruktor i wieloletni pilot samolotów PZL-130 Orlik zaznacza, że nowy symulator w pełni odzwierciedla kabinę Orlika oraz dynamikę ruchu samolotu w powietrzu, dlatego też wirtualny trening lepiej przygotuje młodych pilotów do realnych lotów. – Dzięki symulatorowi w znacznym stopniu odciążymy flotę samolotów szkoleniowych, co wpłynie na bezpieczeństwo lotów. Dodatkowo zespół akrobacyjny „Orlik“ będzie wykorzystywał symulator do wirtualnych treningów lotów grupowych – dodaje oficer.

REKLAMA

Z symulatora skorzystają przede wszystkim piloci i instruktorzy PZL-130 Orlik TC-II oraz podchorążowie czwartego i piątego roku Lotniczej Akademii Wojskowej. – Symulator pozwala dostosować trening do poziomu wiedzy i umiejętności szkolonego. I tak, w warunkach wirtualnych można ćwiczyć najprostsze procedury odnoszące się do uruchomienia samolotu, a także te związane z kołowaniem, startem i lądowaniem – mówi mjr pil. Anielak. Piloci i podchorążowie w warunkach wirtualnych będą ćwiczyć loty z widocznością horyzontu i bez niej, gdy korzystają jedynie ze wskazań przyrządów.

Będą mogli szkolić się także w lotach większą formacją. – Scenariusz treningu będzie zależeć od wyobraźni instruktora, bo ten będzie mógł dowolnie komplikować misję, zmieniając np. warunki atmosferyczne czy wprowadzając różnego rodzaju sytuacje awaryjne – podkreśla por. Złotnicka. Symulator nauczy postępowania w przypadku np. awarii silnika, pożaru na pokładzie, uszkodzenia jednej z instalacji samolotu, a nawet zderzenia z innym samolotem (w lotach grupowych). Piloci w trakcie szkolenia wirtualne loty będą wykonywać na terenie Polski, a lądować na wojskowych i cywilnych lotniskach.

Urządzenie składa się z trzech modułów. Pierwszy to kabina wiernie odwzorowująca wnętrze samolotu PZL-130 TC-II oraz sferyczny układ prezentacji, który tworzy sześć projektorów rozdzielczości 4K, zapewniający pole widzenia do 180 stopni.

Drugą częścią symulatora jest stanowisko dla instruktora-pilota. To uproszczona kabina samolotu wyposażona w pięć 65-calowych ekranów. Dzięki wyposażeniu symulatora właśnie w to stanowisko instruktorskie będzie możliwe prowadzenie treningu lotów w szyku. – To jedyny symulator w Polsce, w którym można wykonywać loty w formacji do siedmiu samolotów – informuje producent urządzenia.

Trzeci moduł to miejsce dla instruktora nadzorującego. To tu konfiguruje się scenariusz misji lotniczych i steruje się przebiegiem treningu. Każdy wirtualny trening jest rejestrowany i może być odtwarzany.

Symulator został zaprojektowany i wykonany przez firmę Airbus we współpracy z ETC-PZL Aerospace Industries. Wraz z symulatorem Airbus dostarczył również dokumentację, pakiet logistyczny i szkoleniowy.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Airbus, por. Ewa Złotnicka

dodaj komentarz

komentarze


Od roku z pomocą i w gotowości
 
Rekordowy bieg kaprala Lewandowskiego
Stalinowski wyrok śmierci na tysiącach Polaków
Zimą po Wiśle – dla chorego kolegi
Złoty biatlon żołnierzy
Specjalsi zakończyli dyżur w Siłach Odpowiedzi NATO
Wojsko kontra COVID-19
Prezydent Duda: współpraca wojskowa z USA ponad polityką
Wsparcie dla dzieci poległych żołnierzy
Ekstremalny trening dla „Słowika”
Topaz w ASzWoj-u
Trudny rok na misjach
Zmiana w unijnej misji we Włoszech
Żołnierze sportowcy nadają ton
SERE znaczy przetrwać
Większe uprawnienia dla wojskowych ratowników medycznych
Będą zmiany w „Regulaminie ogólnym”
Grupa V4 na zakupach zbrojeniowych
Komisje sejmowe o umowie z USA
Awanse generalskie w Narodowym Dniu Pamięci Żołnierzy Wyklętych
Zwiedź online Lotniczą Akademię Wojskową
Jakie zmiany w mundurówce?
Opiniowanie po nowemu
Kuźnie oficerskich kadr
F-35 wylądują w Łasku
Był więźniem aresztu przy ul. Oczki
Admirał Bauer nowym szefem Komitetu Wojskowego NATO
Błękitni po raz trzeci w Libanie
Śmierć pułkownika Dekutowskiego
Odnowili powstańcze mogiły
Na pomoc Libańczykom
Ukraiński kurs na Zachód
Komisja Obrony debatowała o Grotach
Awanse generalskie
Machina „Irini”
Szkolenie pilotów wojskowych to nie eksperyment
„Orzeł” na Bałtyku
Obrady ministrów obrony NATO
Polsko-amerykański desant na Drawsku
Pamiętajmy o Wyklętych
Szer. Hojnisz mistrzynią Europy w biatlonie
NATO o przyszłości misji w Iraku i Afganistanie
Ostatnia wola bohatera
Krwiodawcy w mundurach znów w akcji
Terytorialsi i Lucas na ratunek
Rozpoznanie na medal
W kazamatach Informacji Wojskowej
Łowcza-Rega ma być lepsza
Jak to jest z awansami bez limitu?
Amerykanie odmładzają F-16
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Armia kupuje wozy dla strażaków
Kombatancie – przebadaj się
Laserowa artyleria US Army
Po Hucie Pieniackiej nie został ślad
Przed 68. laty zgładzono generała „Nila”
Medalowe „oczko” żołnierzy
Sprawdzian Krabów z Sulechowa
Czołgista pod wodą
Podwodniacy na spluwaczkach
Controlled Attack
Krwawa Olszynka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO