moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
„Ocean 2020”, czyli drony na straży morskich granic

43 instytucje z 15 państw, ponad trzy lata prac, wreszcie – ćwiczenia przeprowadzone najpierw na Morzu Śródziemnym, a potem na Bałtyku. Cel: sprawdzić możliwości bezzałogowych platform, jeśli chodzi o zwalczanie zagrożeń na morzu. Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach podsumowany został europejski projekt „Ocean 2020”.

Seminarium zorganizował Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej z Gdyni, czyli polski uczestnik projektu. Wzięli w nim również udział przedstawiciele innych firm oraz instytucji zaangażowanych w przedsięwzięcie, m.in. szwedzkiego Saaba czy włoskiego koncernu Leonardo, który jest liderem „Oceanu 2020”. Prezentacja dotyczyła przede wszystkim ćwiczeń przeprowadzonych w sierpniu u wybrzeży Szwecji.

Kilkanaście dni temu na wodach Zatoki Fińskiej operowały trzy bezzałogowe systemy powietrzne, cztery drony nawodne i pięć autonomicznych pojazdów podwodnych. Podczas ćwiczeń wykorzystywany był satelita COSMO SkyMed oraz samolot niemieckiej spółki Hensoldt wyposażony w radar najnowszej generacji. Do tego doszedł statek badawczy „Planet” z Niemiec, a także okręty: szwedzki poławiacz torped HMS „Pelikanen”, litewski patrolowiec LNF „Žemaitis” i polski niszczyciel min ORP „Czajka”. Operatorzy bezzałogowców mieli ściśle współdziałać z załogami jednostek pływających, pozyskiwać i analizować informacje dotyczące zagrożeń na morzu, a następnie przesyłać je dalej. Zgromadzone w ten sposób dane trafiały do EUMOC, czyli prototypowego europejskiego centrum operacyjnego. Scenariusze realizowane podczas ćwiczeń zakładały, że w newralgicznym rejonie pojawia się nieprzyjacielski okręt podwodny oraz wykorzystywane przez terrorystów szybkie łodzie motorowe.

REKLAMA

– Byliśmy zaangażowani w dwa epizody – wspomina kpt. mar. Wojciech Zalewski, dowódca ORP „Czajka”. – W pierwszym współpracowaliśmy z portugalskimi marynarzami, którzy zostali zaokrętowani na naszym pokładzie wraz z pojazdem podwodnym Gavia. Ich zadaniem było odnalezienie ćwiczebnej miny. To się udało. Zarejestrowaliśmy obraz sonarowy, a potem jeszcze obraz wideo. Nagranie wykonał nasz pojazd Ukwiał, który dodatkowo opuściliśmy do morza. Dane trafiły do EUMOC – opowiada oficer. Podczas drugiego epizodu „Czajka” wcieliła się w rolę jednostki matki dla łodzi terrorystów. – Na pokładzie mieliśmy nawet pozorantów, którzy ostatecznie zostali zatrzymani przez litewską grupę boardingową – wyjaśnia kpt. mar. Zalewski.

W czasie ćwiczeń na pokładzie ORP „Czajka” zainstalowano sprzęt łączności. Elementy systemu opracowali m.in. specjaliści z gdyńskiego OBRCTM S.A. – Ten sprzęt został zintegrowany z antenami na naszym pokładzie – zaznacza dowódca polskiego niszczyciela min. – Choć widzieliśmy zaledwie niewielki fragment ćwiczeń, sam projekt robił wrażenie. Dla nas było to bardzo ciekawe doświadczenie – podsumowuje. Jesienią 2019 roku podobne szkolenie zostało przeprowadzone na Morzu Śródziemnym. W Zatoce Tarenckiej, prócz dronów, zadania realizowały okręty z Włoch, Hiszpanii, Francji i Grecji.

Projekt „Ocean 2020” ruszył w 2018 roku. Realizowany jest przez Europejską Agencję Obrony (EDA), przy wsparciu z unijnych funduszy. Celem przedsięwzięcia jest prezentacja możliwości bezzałogowych platform podwodnych, nawodnych i powietrznych, a także zintegrowanie ich z wykorzystywanymi obecnie systemami do monitoringu sytuacji na morzu. W przyszłości ma to zapewnić lepszą ochronę europejskiej granic morskich i kluczowych szlaków żeglugowych.

Na potrzeby projektu „Ocean 2020” powołano konsorcjum złożone z 43 instytucji, które wywodzą się z 15 państw. Liderem jest włoski koncern Leonardo. Wchodzący w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej OBRCTM S.A. odpowiadał w tym gronie za kwestie związane z komunikacją pomiędzy ćwiczącymi jednostkami. Gdyński ośrodek dostarczył opracowane przez swoich specjalistów szerokozakresowe radiostacje RKP-8100 oraz aplikacje komputerowe, które przygotowali oni specjalnie z myślą o projekcie. – Rezultaty prac osiągnięte w ramach programu umożliwią budowanie wspólnego dla Unii Europejskiej kierunku rozwoju systemów odpowiedzialnych za tworzenie świadomości sytuacyjnej i wczesnego identyfikowania zagrożeń. Dodatkowo w przypadku OBRCTM S.A. znajdą one zastosowanie w procesie projektowania przyszłych systemów walki, wysoce nasyconych technologią – mówił podczas kieleckiego seminarium Tomasz Bajer, kierownik projektu „Ocean 2020” w ramach gdyńskiego ośrodka.

Zgodnie z planem projekt ma się zakończyć w październiku tego roku.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: SAAB, 8FOW

dodaj komentarz

komentarze


Duch Invictus jest, czas na formę
 
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Szef MON odwiedził USA
Sztandar dla krakowskich żandarmów
Wybierz się na wojskowe studia
Czy mur powstrzyma falę uchodźców?
Żądajcie „Polski Zbrojnej”
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego
Emerytura wypłacana w … karmie
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
Polsko-tureckie obrady
Żołnierze bez testów z WF-u
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem
Na Litwie o bezpieczeństwie w regionie
Uzbrojenie dla „Kormoranów”
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
JWK to test siły i motywacji
Afganistan. Czas wracać do domu
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Marynarskie fatum, czyli ostatnia droga Naczelnego Wodza
KFOR: wyższy stopień gotowości
W jedynym słusznym kierunku
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Advantages of Efficient Organization
Eto, pies na misje
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
Współpraca i wspólna pamięć
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Ilu rezerwistów dostanie powołania?
Time for Miecznik
Dron z LAW-u
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Test mobilności 12 Dywizji
Course on Diplomacy
Wzmocnione siły na granicy
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Sto lat „Polski Zbrojnej” - serwis specjalny
Dron dla hydrografów
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Polscy żandarmi wspierają Gruzinów
Legia Akademicka po raz piąty
Ogień na alpejskich szczytach
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Polityka nie znosi próżni
Sto lat „Polski Zbrojnej” za nami
„Ryś ‘21”, czyli przerzut wojsk
Ciemne strony Facebooka
Ostatnie dni kampanii 1939
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów
Gala Buzdyganów w stulecie „Polski Zbrojnej”
Szef MON-u w Forcie Sill
Kraby dla podhalańczyków
77 lat temu powstańcy zakończyli bój o Warszawę
Wilk na poligonie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO