moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
AW 139 W dla Wojska Polskiego?

PZL Świdnik proponuje polskim siłom zbrojnym śmigłowiec AW139 W, który może służyć do prowadzenia operacji wsparcia z powietrza, poszukiwawczych, ratowniczych, patrolowych czy do transportu żołnierzy i sprzętu. – Naszą ambicją jest, aby ten śmigłowiec był całkowicie „made in Poland” – mówi Jacek Libucha, prezes PZL Świdnik.

W poniedziałek w PZL Świdnik odbyła się prezentacja śmigłowca HH 139 Bravo włoskich sił powietrznych. Maszyna jest wykorzystywana do prowadzenia operacji typu search and rescue, czyli do poszukiwania i ewakuowania rozbitków. – Większość elementów tego śmigłowca powstała w Polsce, w naszych zakładach, a silnik PT 6 został w 80% wyprodukowany w Rzeszowie. Część elementów również sami zaprojektowaliśmy, np. stanowisko do desantowania na tzw. szybkiej linie – mówi Jacek Libucha, prezes zarządu PZL Świdnik.

Maszyna HH 139 Bravo została zbudowana w oparciu o platformę śmigłowca AW 139, który został zaprojektowany w 2003 roku. Od tego czasu AW 139 trafił do 89 państw (w sumie 1070 egzemplarzy).

REKLAMA

Teraz PZL Świdnik chce zaoferować AW 139 polskim siłom zbrojnym. Maszyna została oznaczona AW 139 W i ma umożliwiać prowadzenie różnego rodzaju operacji, zarówno w dzień, jak i w nocy. W zależności od konfiguracji śmigłowiec może służyć do prowadzenia operacji wsparcia z powietrza, poszukiwawczych, ratowniczych, patrolowych czy do transportu żołnierzy i sprzętu. – To idealne rozwiązanie odpowiadające na potrzeby Wojska Polskiego – zapewnia prezes PZL Świdnik.

Film: Paweł Sobkowicz/Zbrojna TV

Masa AW 139 W wynosi 7 t, długość to 16,66 m, a średnica wirnika – 13,8 m, co umożliwia operowanie na niewielkiej przestrzeni. Kabina, w zależności od konfiguracji, pozwala na transport nawet 15 żołnierzy. Drzwi, które zamontowano w maszynie mają szerokość 1,6 m, dzięki czemu jest możliwość szybkiego załadunku i rozładunku sprzętu (maksymalny załadunek to 3 t), a także desantowania wojska w rejonie misji.

Śmigłowiec proponowany przez PZL Świdnik ma posiadać także dwa silniki o mocy wyjściowej 1531 KM, a jego sercem będzie przekładnia, która została tak zaprojektowana, aby móc pracować przez 60 minut bez płynów eksploatacyjnych. Maksymalna prędkość AW 139 W to 306 km/h, zasięg 1061 km, a długość lotu 5 godzin i 13 minut. W kokpicie mają się znaleźć cztery ciekłokrystaliczne wyświetlacze, a cyfrowy system awioniczny ma być zintegrowany z autopilotem.

Prezes PZL Świdnik jest przekonany, że AW 139 W mógłby być w całości produkowany w Polsce. – Już dziś takie płatowce powstają w naszych zakładach, a napędy w Rzeszowie. Ale przy produkcji AW 139 W liczymy także na współpracę z innymi podmiotami, choćby Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych czy spółkami Polskiej Grupy Zbrojeniowej – mówi Jacek Libucha. Dodaje także, że czas produkcji maszyny od momentu jej zamówienia wynosi od 14 do 16 miesięcy, a w przypadku wersji „made in Poland” dwa lata. Rocznie linię produkcyjną mogłoby opuścić od ośmiu do dziesięciu takich maszyn.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
 
Wzmocnione siły na granicy
Course on Diplomacy
Ciemne strony Facebooka
Współpraca i wspólna pamięć
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem
JWK to test siły i motywacji
Polsko-tureckie obrady
Sto lat „Polski Zbrojnej” - serwis specjalny
Sztandar dla krakowskich żandarmów
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
Na Litwie o bezpieczeństwie w regionie
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Eto, pies na misje
Wilk na poligonie
Duch Invictus jest, czas na formę
Legia Akademicka po raz piąty
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Wyścig zbrojeń nie ustaje
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Dron dla hydrografów
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Advantages of Efficient Organization
Dron z LAW-u
Żądajcie „Polski Zbrojnej”
Wybierz się na wojskowe studia
Polscy żandarmi wspierają Gruzinów
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Szef MON odwiedził USA
Ogień na alpejskich szczytach
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Test mobilności 12 Dywizji
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Kraby dla podhalańczyków
77 lat temu powstańcy zakończyli bój o Warszawę
Ostatnie dni kampanii 1939
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów
Uzbrojenie dla „Kormoranów”
Czy mur powstrzyma falę uchodźców?
Gala Buzdyganów w stulecie „Polski Zbrojnej”
W jedynym słusznym kierunku
Szef MON-u w Forcie Sill
Sto lat „Polski Zbrojnej” za nami
Marynarskie fatum, czyli ostatnia droga Naczelnego Wodza
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
Time for Miecznik
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Afganistan. Czas wracać do domu
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego
KFOR: wyższy stopień gotowości
Ilu rezerwistów dostanie powołania?
Żołnierze bez testów z WF-u
Polityka nie znosi próżni
Emerytura wypłacana w … karmie
„Ryś ‘21”, czyli przerzut wojsk

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO