moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Defendery. Innowacyjność w cenie

Nowoczesny system szyfrujący przeznaczony jest do ochrony informacji w sieci radiowej. Modułowe ładunki wybuchowe można dostosować do zadań, a wielozadaniowe holowniki wcale nie muszą służyć tylko do pomocy okrętom w manewrowaniu, mogą także… gasić pożary. Prezentujemy kolejne produkty nagrodzone Defenderami na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Tradycją Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego jest nagradzanie produktów, które wyróżniają się na tle konkurencji innowacyjnością, oryginalnością i walorami użytkowymi. W tym roku laur Defendera otrzymało dziesięć rozwiązań i dziś prezentujemy kolejne trzy.

 

REKLAMA

Kryptografia na wysokim poziomie

Lawenda to opracowany przez specjalistów z Wojskowego Instytutu Łączności system ochrony informacji w sieciach radiowych. – Jest unikatowym, w całości opracowanym w Polsce, począwszy od algorytmów aż po końcowe urządzenia, kompleksowym systemem szyfrującym dla sieci radiowych, który umożliwia przesyłanie informacji o klauzulach „zastrzeżone”, Nato Restricted i EU Restricted – mówi dr inż. Krzysztof Łysek, zastępca dyrektora Wojskowego Instytutu Łączności.

Działanie Lawendy jest możliwe dzięki trzem głównym elementom – radiowym modułom kryptograficznym, polowym stacjom planowania, generacji i dystrybucji danych kryptograficznych oraz dystrybutorom danych kryptograficznych.

Przedstawiciele Instytutu podkreślają, że system, nad którym pracowali od ponad dekady, jest przystosowany do działania z większością wykorzystywanych przez Wojsko Polskie radiostacji. – Z powodzeniem testowaliśmy nasze rozwiązania w zakresie transmisji mowy i danych szeregowych z radiostacjami firm Harris, CTM, Radmor, Thales oraz Rohde & Schwarz – mówi Krzysztof Łysek. Dodaje, że Lawenda uzyskała od Służby Kontrwywiadu Wojskowego certyfikat ochrony kryptograficznej, dzięki temu radiostacje, które z nią współpracują, a takich certyfikatów nie mają, mogą działać w sieciach niejawnych.

Modułowe ładunki

Kolejnym produktem uhonorowanym Defenderem jest Ptasznik, czyli uniwersalny ładunek specjalny. Opracowali go inżynierowie z Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia oraz firmy Bydgoskie Zakłady Elektromechaniczne „Belma”.

UŁS Ptasznik to w dużym uproszczeniu modułowy ładunek wybuchowy, który może być przez użytkownika (sapera) w bardzo szerokim zakresie dostosowywany do różnego typu zadań. Żołnierz, który przygotowuje ładunek, może bowiem określić, czy ma on razić dookoła czy też kierunkowo. Może również regulować siłę wybuchu – inną wybrać dla betonowej ściany budynku lub schronu, a inną dla pancerza pojazdu lub czołgu. Może również – aby zwiększyć skuteczność ataku – dobierać różnego typu głowice bojowe: od odłamkowo-kierunkowych poprzez podkalibrowe i nadkalibrowe aż po rdzenie formowane wybuchowo.

Co bardzo istotne, Ptasznik może być odpalany przy użyciu różnego typu radiowych i przewodowych zapalników oraz montowany – przy użyciu magnesów, specjalnych trzpieni, taśm klejących etc. – na dowolnych powierzchniach, zarówno na lądzie, jak i pod wodą.

Wielozadaniowy holownik

W Kielcach nagrodę otrzymał także produkt firmy Remontowa Shipbuilding z Gdańska. Jury doceniło jej serię sześciu wielozadaniowych holowników projektu B860. Jednostki, których załoga liczy dziesięć osób, mają 30 m długości i wyporność 490 t. Są napędzane dwoma silnikami o mocy prawie 1200 kW oraz parą pędników azymutalnych, które pozwalają osiągać prędkość 12 węzłów.

Dariusz Jaguszewski, członek zarządu Remontowa Shipbuilding ds. handlowych, podkreśla, że w wypadku tych konstrukcji nazywanie ich „tylko” holownikami jest nieco krzywdzące. – Są to owszem nieduże statki, ale skomplikowane, doposażone i przeznaczone do wielu zadań, nie tylko operacji holowania. A nawet w tym są wyjątkowe. W przeciwieństwie do innych tego typu konstrukcji mogą bowiem holować nie tylko z kierunku rufowego i dziobowego, lecz sprawdzą się także we wszystkich innych kombinacjach, łącznie z holowaniami bocznymi – wyjaśnia.

Przedstawiciel gdańskiej spółki dodaje, że holowniki projektu B860 mogą, poza holowaniem, wykonywać również wiele zadań z zakresu logistyki i wsparcia. Jednostki te mogą nie tylko transportować ładunki (4 t lub 50 osób), lecz są także wyposażone m.in. w urządzenia do podejmowania z wody ćwiczebnych torped czy min, mają także sprzęt do neutralizowania unoszących się na morzu zanieczyszczeń. A to nie wszystko. Holowniki B860 mogą być również jednostkami strażakami. Wyposażono je bowiem w dwie armatki gaśnicze o zasięgu około 120 m.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski, 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


UE o wspólnym bezpieczeństwie
 
W jedynym słusznym kierunku
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Wzmocnione siły na granicy
Polityka nie znosi próżni
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Wilk na poligonie
Emerytura wypłacana w … karmie
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Żądajcie „Polski Zbrojnej”
Żołnierze bez testów z WF-u
77 lat temu powstańcy zakończyli bój o Warszawę
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
Polscy żandarmi wspierają Gruzinów
Czy mur powstrzyma falę uchodźców?
Szef MON odwiedził USA
Ciemne strony Facebooka
„Ryś ‘21”, czyli przerzut wojsk
Uzbrojenie dla „Kormoranów”
Duch Invictus jest, czas na formę
Sztandar dla krakowskich żandarmów
Marynarskie fatum, czyli ostatnia droga Naczelnego Wodza
Dron z LAW-u
Time for Miecznik
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Ogień na alpejskich szczytach
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Advantages of Efficient Organization
JWK to test siły i motywacji
Afganistan. Czas wracać do domu
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem
Ostatnie dni kampanii 1939
Kraby dla podhalańczyków
Polsko-tureckie obrady
Course on Diplomacy
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Dron dla hydrografów
Eto, pies na misje
Test mobilności 12 Dywizji
Legia Akademicka po raz piąty
Ilu rezerwistów dostanie powołania?
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
Na Litwie o bezpieczeństwie w regionie
Sto lat „Polski Zbrojnej” - serwis specjalny
Współpraca i wspólna pamięć
Szef MON-u w Forcie Sill
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Gala Buzdyganów w stulecie „Polski Zbrojnej”
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
KFOR: wyższy stopień gotowości
Wybierz się na wojskowe studia
Sto lat „Polski Zbrojnej” za nami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO