moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Daglezje dla polskiego wojska

Wiadomo już, kto wyprodukuje dla polskich wojsk inżynieryjnych mosty pontonowe. Używane od lat sześćdziesiątych Wstęgi PP-64 zostaną zastąpione sprzętem, który dostarczy francuski koncern CNIM. Przeprawy o kryptonimie „Daglezja-P” mają trafić do Sił Zbrojnych RP do końca 2026 roku. Wartość podpisanego w tej sprawie kontraktu wynosi aż 1,5 mld zł.

– Wkrótce wojska inżynieryjne otrzymają nowe parki pontonowe, pozwalające na wykonywanie przepraw przez rzeki m.in. czołgom M1A2 SEP v.3 Abrams. Wartość podpisanej przez Agencję Uzbrojenia umowy wynosi 1,5 mld zł – poinformował kilka dni temu w mediach społecznościowych minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

Parki pontonowe, które w polskiej armii mają zastąpić wysłużone, użytkowane od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku postsowieckie mosty PP-64 Wstęga, dostarczy polskiej armii francuski koncern CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels. Jak wyjaśnił ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, podpisana 15 czerwca 2022 roku umowa ma charakter ramowy. – Maksymalna wartość zamówienia została określona na 1,5 mld zł z terminem obowiązywania do 2026 roku. Cena jednego kompletu wynosi 115 mln zł – wyjaśniał.

REKLAMA

W praktyce oznacza to, że polskie wojsko może zamówić maksymalnie dwanaście kompletów produkowanych przez CNIM parków pontonowych PFM (Pont Flottant Motorisé), przy czym każdy umożliwia budowę 100-metrowego mostu lub dwóch promów o nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych.

Jeden park PFM składa się z 12 samochodów transportowo-załadowczych z przyczepami (którymi zgodnie z kontraktem będą polskie Jelcze), 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi oraz 4 ramp najazdowych. Ponadto w skład kompletu wchodzą specjalistyczne wyposażenie oraz narzędzia umożliwiające budowę i obsługę przeprawy.

Długie poszukiwania

Polska armia pierwszy przetarg na zakup nowych mostów pontonowych ogłosiła w grudniu 2018 roku. Niestety, we wrześniu 2019 roku został on unieważniony, ponieważ złożone w nim oferty (na siedem kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup.

W styczniu 2020 roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił kolejny przetarg, tym razem bez deklaracji, ile kompletów mostów chcą pozyskać Siły Zbrojne RP.

Zgodnie z podpisaną 15 czerwca 2022 roku umową przeprawy o kryptonimie „Daglezja-P” mają trafić do armii do końca 2026 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Wojciech Król / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Czy po szczycie NATO Polska jest bezpieczniejsza?
 
Wyjście z cienia
O jeden most za daleko?
Operacja „Śluza”
Absolwenci klas mundurowych złożyli przysięgę
NATO zmienia priorytety
„Z miłości do Ojczyzny”. Stanisław Lipiński „Kadet”
Terytorialsi w obronie stolicy
Raptory lecą do Polski
Wymiana ciosów w Ukrainie
Uratować rannego!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
AFN uderzył w Kołobrzegu
Proces krakowski na polityczne zamówienie
Wojskowy prawnik pomoże żołnierzom
Pożegnanie z Iskrą
Rosyjskie rakiety spadły na Odessę
Raptory już w Polsce
Kask weterana może być twój!
Pancerniacy rozpoczynają szkolenie
„Z miłości do Ojczyzny”. Zbigniew Rylski „Brzoza”
Rozkaz ludobójstwa
„Biorą inni, bierzmy i my”
Desant do Jeziora Żywieckiego
CASA na pomoc rannym w wypadku
Ppłk Sławomir Kędzierski: najważniejszy jest sukces drużyny
Szkolenie na klifie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowy dowódca 18 Dywizji
Armata nowej generacji dla Kormoranów
Kolektywna obrona to priorytet
Gwiazdy Diamentowej Ligi w Chorzowie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kontraktowi mogą wycofać rezygnację
Sukcesy żołnierzy w kajakarstwie, strzelectwie i biegach
Kolejni ochotnicy dobrowolnej służby
Polskie „tak” dla nowych członków NATO
Akademia Abrams ruszyła!
Wizyta w PKW Łotwa
Wojsko pomoże w ratowaniu Odry
Przełomowy szczyt
Jak zostać żołnierzem zawodowym
Natowskie ćwiczenia 400 mil od Odessy
Trzecia zmiana jedzie do Turcji
Ćwiczenia śmigłowców z Inowrocławia
Żelazna Dywizja z nowym dowódcą
Włoscy lotnicy w Malborku
Dobrowolna służba wojskowa – poznaj zasady!
Wojsko świętuje, przyłącz się!
Awanse generalskie na Święto Wojska Polskiego
Powrót do korzeni
Rada Bezpieczeństwa Narodowego po szczycie NATO
Zapraszamy na wirtualny spacer na Monte Cassino
WOT zacieśnia współpracę z Pocztą Polską
Ostatni rozdział generała
Polskie szpadzistki trzecie na świecie
O pomocy dla Ukrainy
1 Kadrowa idzie w bój
Zwiad ze spadochronem
Śladem profesjonalistów
Przemysł idzie w OPL

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO