moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak się testuje F-35

Moim głównym zadaniem jest wskazanie maksymalnych możliwości maszyny. Dzięki temu pilot bojowy nie musi podczas misji zastanawiać się, gdzie jest limit, bo to zostało już sprawdzone – mówi Monessa „Siren” Balzhiser, pierwsza kobieta pilot testowy myśliwców F-35 i F-16. Zanim rozpoczęła pracę dla Lockheeda Martina, służyła na F-16 w US Air Force.

Monessa „Siren” Balzhiser, pilotka testująca F-35 i F-16.

Spotykamy się na MSPO, więc obserwowałam przez chwilę, z jakim zaangażowaniem opowiadasz na stoisku Lockheeda Martina o F-35. Mam wrażenie, że najchętniej zabrałabyś wszystkich na wspólny lot, by pokazać, jak wspaniałe są te maszyny.

Monessa „Siren” Balzhiser: Czyli od razu widać, że mam najlepszą pracę na świecie? (śmiech). Staram się przekonywać innych, jak świetne są to samoloty.

Opowiedz o tej najlepszej pracy, na czym polega praca pilota-testera samolotów bojowych?

Firma Lockheed Martin musi mieć pewność, że przekazuje klientowi w pełni sprawną maszynę. Odbieram więc samolot z fabryki i jestem pierwszą osobą, która nim leci. To bardzo przyjemne uczucie, bo maszyny są wtedy idealnie czyste (śmiech). Wznoszę się na wysokość ponad 40 tys. stóp i sprawdzam działanie np. silników. Przetestowany musi być każdy system samolotu.

Czym różni się sposób latania pilota testowego od pilota bojowego?

Dobre pytanie, na które znam odpowiedź, bo przez 12 lat byłam pilotem bojowym w US Air Force, a więc latałam zarówno w misjach bojowych, jak i testowych. W skrócie można powiedzieć, że piloci testowi wskazują limity samolotów. Sprawdzamy, gdzie są granice możliwości maszyny. Z naszej pracy korzystają piloci bojowi. Oni już nie muszą się zastanawiać, gdzie jest limit, bo sprawdziliśmy to dla nich.

Oczywiście każdy pilot testowy musi mieć umiejętność bardzo szybkiego reagowania na przeróżne sytuacje, które mogą się wydarzyć w powietrzu. Przyznam, że F-35 ma możliwości, które są dużym ułatwieniem dla pilota w tym zakresie. Choć i tak zawsze trzeba być maksymalnie skupionym. Na pewno też nie jest to zajęcie dla osób, które nie potrafią działać pod presją. Piloci testowi mają trudną i potencjalnie niebezpieczną pracę, więc trzeba bardzo lubić adrenalinę, by wykonywać ten zawód.

Kto może zostać pilotem testowym F-35?

Przede wszystkim ktoś, kto ma doświadczenie jako pilot samolotu bojowego. Ale trzeba także ukończyć szkołę dla pilotów testowych i parę kursów. Potem musisz zdać testy i wykonać kilka lotów, by udowodnić, że wiesz, co robisz w powietrzu.

Czy będziesz testować kupione przez Polskę F-35?

Mam nadzieję! To będzie bardzo ekscytujące, nie mogę się doczekać. Zwykle robimy uroczystą ceremonię przekazania odrzutowców, więc na pewno zobaczę się z przedstawicielami polskich sił powietrznych.

W Polsce toczy się dyskusja na temat realizowania się kobiet w zawodach stereotypowo postrzeganych jako męskie. Powiedz, jak to wygląda w USA, czy kobiecie pracującej w lotniczej branży jest trudniej niż mężczyźnie?

Zawsze wierzyłam, że choć jest to środowisko zdominowane przez mężczyzn, to jest w nim miejsce dla kobiet. Zresztą mam wiele koleżanek, które wykonują zawód pilota. Zapewniam, że kiedy zakładam hełm, moja płeć przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie. Samolot nie ma sensorów, które wyczuwają, czy w kokpicie siedzi kobieta, czy mężczyzna. To bez znaczenia, bo tu chodzi wyłącznie o umiejętności. Osobiście nigdy nie miałam wrażenia, że jest mi trudniej jako kobiecie pilotowi samolotu bojowego. Zawsze byłam w męsko-żeńskich grupach, w których liczyły się wyłącznie nasze umiejętności, nic innego.

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pamiętamy o bohaterach z Piedimonte
Flota Bayraktarów w komplecie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Pierwsza Drużyna” na start
I zdobyliśmy!
W obronie wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gry wojenne w szkoleniu
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Bohater odtrącony
Sojusznicy ćwiczą w Drawsku
Pływacy i maratończycy na medal
Pytania o europejską tarczę
Pierwsi na oceanie
Polki pobiegły po srebro!
Mięśnie czy głowa, czyli jak przejść selekcję
Rajd ku czci saperów
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Uwaga, transformacja!
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Szef MON-u: nie można oswajać się z wojną
Wojna w świętym mieście, epilog
Zapraszamy na Festiwal
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Wojskowe Oscary przyznane!
Ameryka daje wsparcie
Zmiany w dodatkach stażowych
Camp Miron. Amerykańscy specjalsi w Polsce
Układ nerwowy Mieczników
Mobilne dowodzenie
Wioślarze i triatlonistka na podium
Na straży nieba
Krwawa noc pośród puszczy
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Polska wiktoria na Monte Cassino
Więcej hełmów dla żołnierzy
Wyszkolenie sprawdzą w boju
Serwis K9 w Polsce
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Jak zwiększyć bezpieczeństwo cywilów?
Armia Andersa w operacji „Honker”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Po przeprawie ruszyli do walki
NATO on Northern Track
Abramsy w pętli

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO