moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Model Kormorana II już pływa

Inżynierowie z konsorcjum polskich stoczni, które zbuduje polski niszczyciel min, przygotowują projekt i dokumentację techniczną jednostki. W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu ruszy wiosną przyszłego roku.


Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Gdańska Grupa Remontowa. Tworzą je też Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej.

Jak podkreśla Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, lidera grupy kapitałowej Remontowa Holding, za przygotowanie projektu niszczyciela jest odpowiedzialny zespół ekspertów ze spółki Remontowa Marine Design & Consulting. Inżynierowie pracują teraz nad projektem kadłuba niszczyciela min.

– Na to, jaki będzie kształt przyszłego okrętu, wpływa wiele czynników, m.in. co na kadłubie ma być zamontowane i w co okręt ma być wyposażony. Bardzo ważne jest również to, jakie parametry ma uzyskiwać jednostka. Chodzi na przykład o cyrkulację, czyli jak ciasno okręt będzie mógł zawracać – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz.


Praca teoretyków okrętu, bo tak się nazywa specjalność inżynierów opracowujących projekt jednostki, to przede wszystkim matematyka i tysiące żmudnych obliczeń. Zanim rozpocznie się zasadnicza budowa, trzeba jeszcze sprawdzić i nanieść ewentualne poprawki.

– Aby potwierdzić, że teoretycy okrętu dokonali właściwych obliczeń, trzeba w specjalistycznym laboratorium przeprowadzić próby na modelu przyszłej jednostki – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz. Dodaje, że od wielu lat badania towarzyszące budowie nowych jednostek dla jego stoczni wykonuje Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska. Jemu też powierzono próby modelowe nad Kormoranem II.

Przez kilka dni, wykonany w odpowiedniej skali model nowego polskiego niszczyciela min, pływał w specjalistycznym basenie, a inżynierowie analizowali osiągane przez niego parametry. Zebrane podczas prób dane pomogą dopracować kształt kadłuba, tak aby okręt zużywał mniej paliwa, oraz posłużą do realizacji kolejnych etapów projektowych, w tym doboru właściwych parametrów układu napędowego.

W najbliższych tygodniach model Kormorana II czekają kolejne próby. Sprawdzana będzie m.in. dzielność morska (czyli w jakich warunkach pogodowych okręt może wykonywać swoje zadania) oraz właściwości manewrowe.

Jak podkreśla prezes Wojtkiewicz, aby dotrzymać terminu przekazania Kormorana II Marynarce Wojennej jesienią 2016 roku, prace nad jego projektem muszą się zakończyć wiosną przyszłego roku, tak aby najpóźniej w kwietniu ruszyła jego budowa.

Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384516380
Przełomowa konstrukcja, kształt nieznany od 6000 lat. pracujcie, pracujcie .. . p.s. czas zaprojektować młotek.
DB-A6-73-01

Szwedzki granatnik w rękach Polaków
 
„Jaguar” grasuje w Drawsku
W MON-ie o modernizacji
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Jak Polacy szkolą Ukraińców
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Święto podchorążych
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Karta dla rodzin wojskowych
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
A Network of Drones
O amunicji w Bratysławie
Nowe uzbrojenie myśliwców
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Olympus in Paris
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Uczą się tworzyć gry historyczne
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Jak namierzyć drona?
Jesień przeciwlotników
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Marynarka Wojenna świętuje
Polskie „JAG” już działa
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Medycyna w wersji specjalnej
Olimp w Paryżu
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Od legionisty do oficera wywiadu
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Szturmowanie okopów
Razem dla bezpieczeństwa Polski
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Zmiana warty w PKW Liban
Wzmacnianie granicy w toku
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Ostre słowa, mocne ciosy
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Wybiła godzina zemsty
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Huge Help
„Projekt Wojownik” wrócił do Giżycka
Transformacja dla zwycięstwa
Modernizacja Marynarki Wojennej
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
„Szczury Tobruku” atakują

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO