moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Prezydencki Jak-40 trafił do Dęblina

MON przekazał Szkole Orląt samolot, który wcześniej służył do przewozu najważniejszych osób w państwie. W Jak-u-40 studenci będą się uczyć m.in. obsługi systemów nawigacyjnych i budowy silników. – Z sal wykładowych przenosimy się do samolotu, który do niedawna latał. To nie zdarza się często – podkreślają wykładowcy.


Odrzutowy samolot Jak-40 do Dęblina dotarł kilka dni temu. Maszyna wyprodukowana w latach 80. przez wiele lat służyła do przewozu prezydenckich i rządowych delegacji.

Po wycofaniu ze służby Agencja Mienia Wojskowego próbowała sprzedać Jak-a. Ostatecznie trafił on do Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, która poprosiła ministra obrony o przekazanie jej maszyny.

Pierwszy taki w Szkole Orląt

W Dęblinie samolot stanął niedaleko pasa startowego, ale już nie będzie latać. Od przyszłego roku akademickiego wykorzystywany będzie wyłącznie do treningu na ziemi. – To pierwszy tak duży samolot w naszej uczelni. Dzięki niemu studenci będą uczyć się obsługi różnego rodzaju urządzeń nawigacyjnych i systemów radioelektronicznych, których dotąd szkoła nie miała – mówi ppłk dr Andrzej Komorek, szef Katedry Awioniki i Systemów Sterowania Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. – Dla młodzieży to unikatowa szansa, by uczyć się w samolocie tej klasy.

Wykładowcy Szkoły Orląt przyznają, że Jak-40 jest w doskonałej kondycji. – Do końca swojej służby był sprawny. Był też kilkakrotnie modernizowany, więc ma bardzo dobre i nowoczesne wyposażenie – dodaje płk rez. Andrzej Rypulak, wykładowca z WSOSP.

Jak w laboratorium

Jak będą wyglądały zajęcia w Jak-u? Podczas treningów samolot będzie podłączany do zewnętrznego zasilania. Dzięki temu studenci i podchorążowie uruchomią niezbędne urządzenia nawigacyjne. Uczyć się będą obsługi radarów pogodowych, odbiorników satelitarnej nawigacji oraz systemu ostrzegania o zderzeniach w powietrzu TCAS. Uruchomią także system automatycznego sterowania.


– Wykorzystując Jak-a-40 będziemy mogli przeprowadzać szczegółowe lekcje. Studenci spróbują na przykład demontażu i czyszczenia silnika, zdemontują także agregaty urządzeń awionicznych – dodaje płk Rypulak.

A ppłk Komorek podkreśla: – Chcemy oswoić studentów z wyposażeniem tej klasy samolotu. Mogą wszystkiego dotknąć, sprawdzić działanie urządzeń i wymontowywać różne części. Takie zajęcia nie mogłyby się odbyć w maszynach, które są dopuszczone do lotów.

Trening w Jak-u-40 przejdą także studenci, którzy w przyszłości pracować będą jako stewardesy i stewardzi.

Drugi z rządowych samolotów Jak-40 został przekazany Muzeum Sił Powietrznych.

MKS

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
 
By Polska była bezpieczna
Po śladach polskich bohaterów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostatnia droga Pileckiego
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Serwis K9 w Polsce
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Pokazali bojowego ducha
Nowe zadania szefa SKW
Polki pobiegły po srebro!
Przysięga w Limanowej
Piedimonte – samobójcza misja
Dodatkowe siły do ochrony granicy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Mobilne dowodzenie
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Wszystkie misje AWACS-a
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
WAT-owskie eksperymenty na ISS
WAM wraca po latach
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
Broń Hitlera w rękach AK
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
„Pierwsza Drużyna” na start
Nie szpital, a instytut
NATO on Northern Track
Wojna w świętym mieście, epilog
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
„Ryś” z laserem
Ratownicy na medal
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
„Grand Quadriga ‘24”
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cień atomowej zagłady
They Will Check The Training Results in Combat
Flota Bayraktarów w komplecie
Honor weteranom misji!
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Ameryka daje wsparcie
Podróż po AWACS-ie
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO