moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Legendarny myśliwiec wylądował w Krakowie

Francuzi zakazali nimi latać, Finowie uznali za całkowicie nieprzydatne do walki. A Polacy siadając za sterami myśliwców Caudron CR.714 Cyclone pokazali, jak zwyciężać Luftwaffe. Legendarny samolot w oryginalnym wojennym malowaniu od niedawna można oglądać w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.


– Na świecie zachowały się tylko dwa tego typu samoloty. Jesteśmy ogromnie szczęśliwi, że maszyna tak ważna dla naszej historii, będzie teraz prezentowana w Polsce – mówi Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Francuski myśliwiec przyleciał do Polski kilka dni temu. Do kraju przetransportowany został z Finlandii. O sprowadzenie samolotu Polski zabiegali przedstawiciele polskiej władz, dyplomacji i wojska. Dzięki polsko-fińskiemu porozumieniu Muzeum Lotnictwa Polskiego otrzymało od fińskiego Muzeum Wojska samolot Caudron Renault CR. 714 na prawach wieloletniego depozytu. Maszyna ma autentyczne malowanie z okresu poprzedzającego bitwę o Francję.

Samolot z problemami

Caudron Cyclone został opracowany przez francuskiego konstruktora Marcela Riffarda. Był to lekki samolot myśliwski o drewnianej konstrukcji, produkowany przez firmę Renault. Pierwszy seryjny myśliwiec powstał w czerwcu 1939 roku. Kilka miesięcy później francuskimi samolotami zainteresowali się Finowie i złożyli zamówienie na kilkadziesiąt egzemplarzy. Do Finlandii dotarło ostatecznie sześć Caudronów. Uznano je jednak za nieodpowiednie do tamtejszych warunków i nie wzięły udziału w walkach.


Samolot nie miał najlepszej opinii także we Francji. Myśliwiec miał problemy z chowaniem podwozia, blokowały się karabiny, a podczas nurkowania nie działał ster wysokości. Ostatecznie, po serii wypadków lotniczych, w maju 1940 roku francuski minister obrony wydał zakaz lotów na tych maszynach. To jednak nie ostudziło entuzjazmu Polaków. Nie mając do dyspozycji innych samolotów, siadali za sterami Cyclonów. Od 8 do 11 czerwca 1940 roku broniąc Paryża i dorzecza Sekwany polscy piloci zestrzelili 12 niemieckich maszyn: 4 bombowce Dornier Do17, 3 myśliwce Bf109 i 5 myśliwców Bf110. Trzy dodatkowe zestrzelenia nie są potwierdzone.

– Myśliwiec jest ikoną polskiego czynu zbrojnego w II wojnie światowej. Na takich samolotach walczyli piloci w barwach polskiego dywizjonu Groupe de Chasse Polonaise de Varsovie – dodaje Jakub Link-Lenczowski z MLP.

Unikat stanął w Krakowie

Samolot, który trafił do krakowskiego muzeum był przechowywany przez dziesiątki lat w leśnym, drewnianym hangarze niedaleko Lahti. Jest w dobrym stanie, choć nie jest kompletny. – Brakuje mu silnika, śmigła i wyposażenia kabiny pilota – mówi Jakub Link-Lenczowski.

Zabytkowy myśliwiec będzie udostępniony zwiedzającym w ramach wystawy upamiętniającej 70-lecie zakończenia II wojny światowej. Po trzech miesiącach maszyna poddana zostanie rekonstrukcji.


– To wielkie szczęście, że myśliwiec ma oryginalne powłoki lakiernicze. Podczas renowacji na pewno nie będziemy tej substancji usuwać. Zależy nam na zachowaniu charakteru autentyczności – mówi Krzysztof Radwan dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego. Dodał, że do pracy przy samolocie zatrudnieni zostaną konserwatorzy zabytków, którzy na co dzień zajmują się renowacją obrazów.

Muzeum Lotnictwa Polskiego ma w zbiorach około 240 maszyn: samolotów, śmigłowców, szybowców, motoszybowców i lotni. Do najważniejszych eksponatów należy przedwojenny polski samolot PZL P.11c. Cenne są również: RWD-13, RWD-21 i PWS-26, samoloty z okresu pionierskiego oraz z czasów I wojny światowej, m.in. rosyjska łódź latająca Grigorowicz M-15 i Sopwith F.1 Camel. W zbiorach placówki są także: samolot transportowy Junkers Ju-52, morski myśliwiec De Havilland Sea Venom FAW 21 oraz odmalowany śmigłowiec papieski Mi-8.

MKS

autor zdjęć: Jakub Link-Lenczowski, Krzysztof Mroczkowski, Bartosz Bera / rbsphotos.com

dodaj komentarz

komentarze


Ameryka daje wsparcie
 
Polki pobiegły po srebro!
Pływacy i maratończycy na medal
Mobilne dowodzenie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojna w świętym mieście, epilog
Flota Bayraktarów w komplecie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
„Ryś” z laserem
„Grand Quadriga ‘24”
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Wszystkie misje AWACS-a
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
WAM wraca po latach
Piedimonte – samobójcza misja
Serwis K9 w Polsce
Czego można się nauczyć od żołnierzy?
Układ nerwowy Mieczników
Broń Hitlera w rękach AK
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
They Will Check The Training Results in Combat
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pokazali bojowego ducha
Zawsze gotowi do pomocy
„Pierwsza Drużyna” na start
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cień atomowej zagłady
Po śladach polskich bohaterów
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostatnia droga Pileckiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przysięga w Limanowej
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Podróż po AWACS-ie
By Polska była bezpieczna
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Memoriał gen. Andersa coraz bliżej
NATO on Northern Track
Polska wiktoria na Monte Cassino
Nie szpital, a instytut
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Nowe zadania szefa SKW

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO