moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MON ma program dla klas mundurowych

1 września rusza pilotażowy program dla szkół ponadgimnazjalnych z klasami mundurowymi. Wiceszef MON Michał Dworczyk napisał do dyrektorów szkół list intencyjny zachęcający do udziału w projekcie. Dzięki temu uczniowie będą m.in. częściej brać udział w zajęciach wojskowych, a jako absolwenci zyskają preferencje w przyjęciu do armii. Szkoły mogą zgłaszać się do 18 maja. 

W liście intencyjnym skierowanym do szkół prowadzących klasy wojskowe wiceminister obrony Michał Dworczyk podkreśla wysiłek dyrektorów i tysięcy nauczycieli, którzy przez lata realizowali proobronną edukację.  „Szczególne uznanie budzi praca tych szkół, które w swojej ofercie edukacyjnej posiadają klasy o profilu wojskowym i mundurowym. W opracowywaniu programu nauczania i jego realizacji byliście jednak Państwo niejednokrotnie pozostawieni samym sobie, zdani na własną pomysłowość i determinację w zdobywaniu funduszy i zapewnieniu optymalnych warunków szkoleniowych” – napisał wiceminister.

W całej Polsce w klasach mundurowych uczy się blisko 50 tysięcy uczniów w około pół tysiąca szkołach. Jednak ich program nauczania jest zróżnicowany, podobnie jak liczba godzin przeznaczana na wojskową edukację. Nie wszystkie szkoły, z racji lokalizacji, mają też możliwość regularnej współpracy z jednostkami wojskowymi. – Inaczej wygląda to w szkole, która na co dzień doskonale współpracuje z sąsiadującą jednostką wojskową, a inaczej  w rejonie,  gdzie wojska nie ma wcale. Wówczas zorganizowanie wizyty w jednostce jest sporym przedsięwzięciem – mówi Waldemar  Zubek, dyrektor Biura do spraw Proobronnych. Dlatego, w celu m.in. ujednolicenia nauczania z zakresu wojskowości, kierownictwo MON postanowiło tę sytuację zmienić.

Kompleksowy „Program nauczania dla szkół ponadgimnazjalnych przedmiotu edukacja wojskowa”, który powstał w resorcie ma obowiązywać wszystkich uczniów klas wojskowych, jakie wezmą udział w projekcie.  „Celem projektu ma być nie tylko kształtowanie postaw proobronnych i patriotycznych, ale przede wszystkim przygotowanie młodzieży do służby wojskowej, w tym także wsparcie systemu odbudowy rezerw osobowych Sił Zbrojnych RP” – podkreśla w liście Michał Dworczyk.

Na początek przez dwa lata

Pilotażowy projekt ma ruszyć 1 września. – Zostanie on przeprowadzony w formie eksperymentu pedagogicznego w maksymalnie 50 wybranych szkołach prowadzących klasy o profilu wojskowym. Średnio będą to trzy szkoły w każdym województwie. Kształcenie będzie trwało dwa lata i obejmie cały rok szkolny klasy drugiej oraz pierwsze półrocze klasy trzeciej – mówi Waldemar Zubek.

Przedmiot edukacja wojskowa to w sumie 185 godzin lekcyjnych. Złożą się na nie zajęcia teoretyczne i praktyczne. Uczniowie będą ćwiczyć w terenie, brać udział w zajęciach ze sprzętem wojskowym, a także uczestniczyć w szkoleniach organizowanych przez jednostki i organizacje pozarządowe. W ramach programu wyjadą także na kilkudniowy obóz szkoleniowy na poligonie wojskowym. Dodatkowe 30 godzin lekcyjnych ma być przeznaczone na samokształcenie. Służyć temu będą programy edukacyjne udostępniane na platformie e-learningowej.

– Opracowany program w niektórych aspektach wzorowany jest na programie szkolenia wojsk obrony terytorialnej. Zwłaszcza sam cykl praktycznego szkolenia. Żołnierz WOT szkoli się w systemie weekendowym, a więc wiedzę i umiejętności wojskowe przyjmuje „porcjami”. Podobnie uczniowie klas mundurowych zasadnicze szkolenie praktyczne odbędą podczas tzw. wojskowych dni szkoleniowych, średnio raz w miesiącu i podczas wspomnianego obozu szkoleniowego. Również tematyka zajęć jest zbieżna z zakresem szkolenia podstawowego żołnierzy WOT – dodaje dyrektor Biura.

Bonusy nie tylko dla uczniów

Absolwenci szkół biorących udział w projekcie MON, będą mogli liczyć na wiele przywilejów. – Po zakończeniu nauki będą mogli na przykład przejść kilkutygodniowe wojskowe szkolenie przygotowawcze. Po nim złożą przysięgę i  zostaną przeniesieni do rezerwy. Jako rezerwiści będą mieli absolutne pierwszeństwo w ubieganiu się o przyjęcie do zawodowej służby wojskowej, a także wojsk obrony terytorialnej – tłumaczy Waldemar Zubek. Osoby zainteresowane nauką na wyższych uczelniach wojskowych będą mogły z kolei liczyć na dodatkowe punkty podczas egzaminów kwalifikacyjnych.

W trakcie nauki uczniowie będą mogli konsultować się z przedstawicielami wojskowych komend uzupełnień, np. w sprawie możliwości przyjęcia do służby wojskowej. MON chce także, aby w ramach programu pilotażowego uczniowie mogli uzyskać państwowy certyfikat ze szkolenia z pierwszej pomocy medycznej. Program przewiduje też dofinansowanie zakupu umundurowania, sprzętu wykorzystywanego podczas szkolenia oraz kursów prawa jazdy kategorii B.

Udział w programie to również wymierne korzyści dla szkół. Jak dotąd placówki nie miały szansy na dofinansowywanie przez resort obrony, zazwyczaj więc brały udział w konkursach rozpisywanych przez MON dla organizacji pozarządowych. Program ma to zmienić. Szkoły poza dokształcaniem nauczycieli w zakresie wojskowości, będą mogły liczyć na dofinansowanie inicjatyw dydaktycznych i wychowawczych organizowanych w ramach projektu oraz pomoc finansową w zakupie sprzętu i wyposażenia.

Wnioski do 18 maja

Akces do programu może zgłosić każda szkoła ponadgimnazjalna, która prowadzi klasy wojskowe. We wniosku trzeba wpisać m.in. informacje o dotychczasowej działalności związane ze szkoleniem wojskowym (np. formy edukacji, doświadczenia, osiągnięcia), o współpracy z MON i jednostkami wojskowymi  (porozumienia, wspólne przedsięwzięcia, obchody uroczystości), umundurowaniu uczniów, a  także posiadanej bazy szkoleniowej (sprzęt i wyposażenie).

O przyjęciu do programu zdecyduje kolejność zgłoszeń oraz ocena Biura do spraw Proobronnych, które określi możliwości placówki w zakresie prowadzenie szkolenia. Termin nadsyłania wniosków upływa 18 maja. Wykaz szkół zakwalifikowanych do programu zostanie ogłoszony 1 czerwca w Ostródzie podczas Targów Proobronnych Pro Defense 2017.

W przyszłości program ma zostać dostosowany do cztero- i pięcioletniego cyklu kształcenia szkół ponadpodstawowych, obejmie też całą Polskę. – Wstępne założenie jest takie, że w każdym powiecie ma funkcjonować przynajmniej jedna szkoła prowadząca pion certyfikowanych wojskowych klas mundurowych. Podczas pilotażu dowiemy się, jaka jest skala zainteresowania taką formą wsparcia placówek edukacyjnych przez resort obrony narodowej i jak radzą sobie one z programem. I co najważniejsze uzyskamy wiedzę, czy dana szkoła przyciąga ludzi z powiatu, czy też spoza jego granic. Chodzi nam bowiem o zbudowanie systemu uwzględniającego zarówno potrzeby wojska, jak i uwarunkowania społeczne – podsumowuje dyrektor Waldemar Zubek. 

Pismo ministra Dworczyka

Formularz zgłoszenia do programu

Oświadczenie

Paulina Glińska

autor zdjęć: ppor. Robert Suchy/CO MON

dodaj komentarz

komentarze

~Zegarek i zbyt ciasno zawiązany
1494522060
SZG winien weryfikować a nie MON.
96-69-5D-19

Polska w gotowości
 
Atak na cyberpoligonie
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Czworonożny żandarm w Paryżu
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Rosomaki i Piranie
Wielka gra interesów
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
PGZ – kluczowy partner
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Nie walczymy z powietrzem
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Granice są po to, by je pokonywać
Kluczowy partner
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Biegający żandarm
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Okręty rakietowe po nowemu
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Zmiana warty w PKW Liban
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Turecki most dla Krosnowic
Rozgryźć Czarną Panterę
Zmiany w prawie 2025
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Wojsko wraca do Gorzowa
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Z Jastrzębi w Żmije
Olympus in Paris
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
„Ferie z WOT” po raz siódmy
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Less Foreign in a Foreign Country
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Przetrwać z Feniksem
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Zrobić formę przed Kanadą
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Morze ruin, na których wyrosło życie
Symulator w nowej odsłonie
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Co może Europa?
Siedząc na krawędzi
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO