moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Studia on-line w Szkole Orląt

Zdalne kursy i zajęcia prowadzone w formie wideokonferencji – tak obecnie wyglądają studia w Szkole Orląt. – Szybko przystosowaliśmy się do nowej sytuacji. Paradoksalnie, ten kryzys może stać się początkiem rewolucji technologicznej w dydaktyce i komunikacji ze studentami – zauważa gen. bryg. Piotr Krawczyk, rektor-komendant Lotniczej Akademii Wojskowej.

Aby zminimalizować rozprzestrzeniania się epidemii koronawirusa, resort obrony postanowił wstrzymać działalność dydaktyczną w wojskowych uczelniach. Wszystkie zajęcia stacjonarne zostały zawieszone od 12 do 25 marca 2020 roku (z możliwością przedłużenia). Decyzja MON nie oznacza jednak zaprzestania nauki. Wszystkie wojskowe szkoły wyższe rozpoczęły bowiem naukę zdalną. O tym, jak wyglądają studia on-line zapytaliśmy wykładowców i studentów Lotniczej Akademii Wojskowej.

 

Zajęcia on-line

– To czas, który powinniśmy owocnie i efektywnie spożytkować. To lekcja odpowiedzialności za siebie, innych i swoje postępy w nauce – napisał w liście do środowiska akademickiego gen. bryg. pil. dr Piotr Krawczyk, rektor-komendant LAW. Uczelnia w Dęblinie szybko i sprawnie przystosowała się do nowych warunków i przeszła na zdalny system nauczania dla studentów wojskowych i cywilnych. Ci pierwsi zajęcia on-line rozpoczęli już 12 marca, cywilni cztery dni później.

– Nasz Ośrodek Informatyki już dużo wcześniej wdrożył większość narzędzi wykorzystywanych do prowadzenia zajęć w formie e-learningu lub blended learning (forma nauki łącząca metody tradycyjne, bezpośrednie oraz prowadzone za pośrednictwem komputera – przyp. red.). Część wykładowców od pewnego czasu umieszczała materiały na platformie edukacyjnej. Wyjątkowa sytuacja, z jaką obecnie mamy do czynienia, wymusiła na nas szybkie przeszkolenie pozostałych wykładowców, aby mogli sprawnie z tych narzędzi korzystać – wyjaśnia ppłk Jarosław Nowak, szef Ośrodka Informatyki LAW. – W pierwszych dniach skupiliśmy się na przygotowaniu przejrzystych instrukcji oraz kursów wideo, dzięki którym wykładowcy szczegółowo poznali możliwości platformy edukacyjnej IKAR oraz zasady prowadzenia wideokonferencji w Google Meet – dodaje. Równolegle Ośrodek Informatyki uruchomił kanały zdalnej pomocy wideo, gdzie dyżurujący personel ośrodka udziela porad technicznych wykładowcom prowadzącym zdalne zajęcia.

Obecnie podchorążowie, zamiast w salach wykładowych, uczą się w akademickich pokojach. Każdy z nich ma komputer, a na nim do dyspozycji platformę edukacyjną IKAR. – W zasadzie robimy wszystko to, co podczas zajęć na sali wykładowej. Różnica jest taka, że dzień wcześniej dostajemy informację od wykładowcy, w jakiej formie odbędą się zajęcia. Czasem jest to np. wideokonferencja w Google Meet. Ale dostajemy też zadania, które musimy w określonym czasie wykonać i przesłać na platformę IKAR – opowiada st. szer. pchor. Mateusz Jabłoński z I roku Kontroli Ruchu Lotniczego w LAW.

Ciekawą inicjatywą, na które zdecydowała się Akademia, są video-apele komendanta uczelni. – Pomysł został dobrze odebrany, bo dzięki takiemu rozwiązaniu, skupianie wszystkich podchorążych w jedynym miejscu zostało znacząco ograniczone – ocenia pchor. Jabłoński.

Jak przyznaje gen. bryg Krawczyk, nauka w zupełnie nowej formule jest dla wszystkich niemałym wyzwaniem. – Wszyscy uczymy się nowych form pracy i może się zdarzyć, że na początku nie każdy odnajdzie się w tej sytuacji. Paradoksalnie jednak, może obecny kryzys stanie się początkiem rewolucji technologicznej w dydaktyce i komunikacji ze studentami – zauważa rektor.

Funkcjonowanie uczelni

Zmienił się także system pracy administracji LAW i większość pracowników pracuje zdalnie. – Kontakty bezpośrednie zostały zredukowane do minimum, a sprawy załatwiane są przede wszystkim drogą telefoniczną, mailową lub przez wideokonferencje. Uruchomiliśmy też System Obsługi Toku Studiów (VERBIS), czyli wirtualny dziekanat – mówi mjr Agnieszka Kossowska, rzecznik prasowy LAW.

Na terenie uczelni, w miejscach najczęściej uczęszczanych, pojawiły się pojemniki ze środkiem dezynfekującym, a każdy kto wjeżdża na teren jednostki ma mierzoną temperaturę. Do niezbędnego minimum został też ograniczony ruch wewnątrz uczelni, a podchorążym zostały wstrzymane przepustki i urlopy. – Wychodzimy jedynie na posiłki oraz wtedy, gdy np. chcemy poćwiczyć. Basen co prawda został zamknięty, ale każdy z nas, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, ma możliwość indywidualnego uprawiania sportu na świeżym powietrzu. To dobrze, bo aktywność fizyczna jest w naszym przypadku bardzo ważna – mówi podchorąży Jabłoński. I dodaje, że zmiany, jakie zaszły w uczelni w ostatnich dniach nie są specjalnie uciążliwe. – Największym ograniczeniem jest oczywiście zakaz opuszczania terenu jednostki. Niemniej jednak wszyscy rozumiemy powagę sytuacji. Podjęte przez uczelnię decyzje są słuszne – przyznaje st. szer. pchor. Jabłoński.

Paulina Glińska

autor zdjęć: LAW

dodaj komentarz

komentarze


MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
 
Pływacy i maratończycy na medal
Pierwsi na oceanie
Zmiany w dodatkach stażowych
Szef MON-u: nie można oswajać się z wojną
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Polska wiktoria na Monte Cassino
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Ameryka daje wsparcie
Po przeprawie ruszyli do walki
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Na straży nieba
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Bohater odtrącony
Armia Andersa w operacji „Honker”
Układ nerwowy Mieczników
Memoriał gen. Andersa coraz bliżej
Wioślarze i triatlonistka na podium
Pamiętamy o bohaterach z Piedimonte
Krwawa noc pośród puszczy
Sojusznicy ćwiczą w Drawsku
Mięśnie czy głowa, czyli jak przejść selekcję
Orzeł dla bohaterów
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Jak zwiększyć bezpieczeństwo cywilów?
„Pierwsza Drużyna” na start
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
Gry wojenne w szkoleniu
Flota Bayraktarów w komplecie
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
„Ta ziemia do Polski należy…”
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Serwis K9 w Polsce
Abramsy w pętli
Wojskowe Oscary przyznane!
Wojna w świętym mieście, epilog
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Test współpracy dla bezpieczeństwa
I zdobyliśmy!
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Pytania o europejską tarczę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rajd ku czci saperów
Camp Miron. Amerykańscy specjalsi w Polsce
Polki pobiegły po srebro!
Mobilne dowodzenie
Śladami ojca
Więcej hełmów dla żołnierzy
Wyszkolenie sprawdzą w boju
Zanieśmy lepszą Polskę następnym pokoleniom
W obronie wschodniej flanki NATO
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO