moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Brytyjska propozycja Miecznika

Za kilka miesięcy MW RP będzie wybierać projekt bazowy fregat wielozadaniowych „Miecznik”. Do wyboru są trzy zagraniczne oferty – hiszpańskiej Navantii, niemieckiego TKMS i brytyjskiego Babcocka. Propozycja wyspiarzy bazuje na – wywodzącym się z duńskich fregat typu Iver Huitfeldt – projekcie fregat typu Arrowhead 140. Okręty te mają za kilka lat wejść do służby w Royal Navy jako fregaty typu 31.

Na przełomie 2021 i 2022 roku polska armia zdecyduje o tym, jaki zagraniczny projekt będzie stanowił bazę dla wielozadaniowych fregat kryptonim „Miecznik”, które na potrzeby Marynarki Wojennej RP ma zbudować konsorcjum PGZ-Miecznik.

Na początku sierpnia trzy wiodące europejskie firmy stoczniowehiszpańska Navantia, niemiecki TKMS oraz brytyjski Babcock ujawniły, że to one zakwalifikowały się do finałowej części przetargu w sprawie Mieczników. To oznacza, że właśnie spośród ich ofert polskie wojsko będzie wybierać najbardziej odpowiadającą im konstrukcję.

Propozycja Babcocka to projekt okrętu typu Arrowhead 140. Brytyjska firma przygotowała go kilka lat temu na potrzeby Royal Navy, która szukała konstrukcji mogącej zastąpić w linii (przede wszystkim w ramach wielonarodowych misji) część z opracowanych w latach osiemdziesiątych fregat rakietowych typu 23 (Duke).

Ponieważ Royal Navy zależało na sprawdzonych rozwiązaniach, Babcock w pracach nad Arrowhead 140 wykorzystał projekt fregat rakietowych typu Iver Huitfeldt zbudowanych w latach 2009–2011 na potrzeby Søværnet, czyli Królewskiej Duńskiej Marynarki Wojennej. Zaletą tych okrętów jest modułowa budowa, umożliwiająca wymianę niedużym kosztem uzbrojenia i wyposażenia na wprowadzonej już do służby jednostce.

Jesienią 2019 roku Royal Navy ogłosiła, że Arrowhead 140 wejdą do służby jako fregaty typu 31. Okręty mają mieć długość 138,7 m, szerokość 19,8 m, zanurzenie 4,8 m i wyporność około 5 700 t. Ich załogę ma stanowić około 100 oficerów i marynarzy (plus około 60 żołnierzy desantu lub wojsk specjalnych).

Jeżeli chodzi o uzbrojenie, to fregata typu 31 ma dysponować przede wszystkim zdolnościami do zwalczania statków powietrznych i dronów, w ograniczonym zakresie innych okrętów czy celów lądowych. Podstawowym uzbrojeniem fregat będzie opracowany przez koncern MBDA rakietowy system przeciwlotniczy Sea Ceptor, którego orężem są pociski CAMM. Jednostka ma posiadać 24-stanowiskową wyrzutnię VLS (pionową) tych rakiet.

Poza tym fregaty zostaną uzbrojone w armatę Mk 110 kalibru 57 mm, dwie armaty Mk4 kalibru 40 mm oraz 8 karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm. Okręty mają być wyposażone w system walki Tacticos oraz radar NS110 (pierwszy okręt, ponieważ kolejne mogą posiadać już opracowywane jeszcze radary NS200). Oba produkty dostarczy firma Thales.

Napęd fregat typu 31, który dostarczy firma Rolls-Royce, będzie oparty na ośmiu silnikach MTU. Chodzi o cztery konstrukcje spalinowe MTU 20V 8000 M71 o mocy ponad 8 000 KM każdy oraz cztery generatory elektryczne MTU 16V 2000 M41B o mocy ponad 900 KM każdy.

O propozycji niemieckiego koncernu przeczytacie w kolejnym artykule.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arrowhead140.com

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1637476200
Słaby system przeciwokrętowy, w zasadzie jaki?
A0-12-48-71
~olo
1633155360
a kto to ma zbudować ? może, PGZ Stocznia Wojenna ? tak, no to powodzenia !
B9-86-6D-EA
~Ślązak
1628860200
To świetna oferta, projekt sprawdzony jako jedyny będzie budowany w Wielkiej Brytanii(oferta niemiecka to okręty przez nikogo jeszcze nie zamówione MEKO A-300, w hiszpańskiej mowa jest o fregatach F-100 już nie budowanych dla nikogo na świecie), najciekawszy jej element to możliwość bazowania na tych jednostkach śmigłowców wielkości EH-101 Merlin już zakontraktowanych dla naszej Marynarki, istnieje możliwość przy wyborze tych jednostek anulowania programu zakupu lżejszych śmigłowców pokładowych o kryptonimie Kondor, dużo prościej i szybciej byłoby kupić więcej Merlinów Formuła 1+2 jest droga i czasochłonna, lepiej byłoby od razy przyjąć model budowy trzech jednostek ( projekty brytyjski i hiszpański są sprawdzone , niemiecki jest tam według mnie chyba tylko ze zbytniej życzliwości do sąsiada), a najlepsza byłaby kooperacja z Brytyjczykami i wspólna budowa fregat dla Royal Navy i Polskiej Marynarki Wojennej w Wielkiej Brytanii gwarantując jednocześnie naszym stoczniom proporcjonalny udział w pracach nad tymi jednostkami oczywiście pełen serwis w kraju. Miecznik w obecnej formie jest drogi rozciągnięty w czasie, jedynie zgoda głównym sił politycznych daje mu szansę realizacji.
59-6B-1B-99

Granice są po to, by je pokonywać
 
Ratownicy pod presją czasu
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Premier: bezpieczeństwo przede wszystkim!
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Na zawsze w naszej pamięci
„Popcorny” niemile widziane
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Generacje obok siebie
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Hub w Rzeszowie pod parasolem ochronnym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Dzieci ze Stronia Śląskiego mają nowe przedszkole
Atak na cyberpoligonie
Morze ruin, na których wyrosło życie
Zmiany w prawie 2025
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Turecki most nad Białą Lądecką
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Kluczowy partner
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Bezpieczeństwo na Bałtyku
„Feniks” rozwija skrzydła w Stroniu Śląskim
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
Nie walczymy z powietrzem
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Wojsko wraca do Gorzowa
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Latamy, kochamy to i jeszcze nam za to płacą!
Siedząc na krawędzi
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Trenuj jak żołnierz
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Zawiszacy na ratunek
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Wojsko potrzebuje lotnisk
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kwalifikacja po raz szesnasty
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Rozgryźć Czarną Panterę
Symulator w nowej odsłonie
To nie mogło się udać, ale…
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Polska w gotowości
Dziki zachód na wschodzie II RP
Czworonożny żandarm w Paryżu
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO