moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów

Może pełnić funkcję Powietrznego Punktu Kierowania Państwem, dlatego został wyposażony w szyfrowane radiowe oraz satelitarne systemy łączności i transmisji danych o najwyższych klauzulach tajności. W piątek do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego dotarł kolejny już samolot Boeing 737-800, którym mają podróżować najważniejsze osoby w państwie.

„Roman Dmowski”, bo taką nazwę będzie nosić samolot o numerze bocznym 0111, to jeden z trzech Boeingów 737-800 zamówionych przez Siły Zbrojne RP, przeznaczonych do transportu najważniejszych osób w kraju. Maszyna może zabrać na pokład 66 osób, dla których przygotowano czteroosobową kabinę „head” (w układzie konferencyjnym), dwuosobową salonkę VIP, 12-osobową kabinę biznes class oraz 48-osobowy przedział ekonomiczny.

Oprócz zaawansowanych systemów łączności i dowodzenia, które umożliwiają funkcjonowanie na pokładzie samolotu Powietrznego Punktu Kierowania Państwem, maszynę wyposażono w wojskowy system nawigacyjny TACAN, system identyfikacji bojowej IFF mod 5, system nawigacji satelitarnej GPS z modułami chroniącymi przed zakłóceniami, a także w aktywne i pasywne systemy ochrony i obrony (m.in. zakłócające naprowadzenie pocisków przeciwlotniczych).

REKLAMA

Wart 2,5 mld złotych kontrakt na dostawę trzech Boeingów 737-800 Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z firmą Boeing Company 31 marca 2017 roku. Umowa przewidywała, że Siły Zbrojne RP, a ściślej – 1 Baza Lotnictwa Transportowego, otrzyma w listopadzie 2017 roku pierwszy samolot – używany pasażerski Boeing 737-800NG. Dwie nowe maszyny w wersji biznesowej – 737-800 BBJ2 (Boeing Business Jet), doposażone m.in. w wojskowe systemy łączności, miały zostać przekazane Siłom Zbrojnym RP w 2020 roku.

Amerykański koncern wywiązał się z terminu dostarczenia pasażerskiego 737-800NG, który już jako „Józef Piłsudski” (numer boczny 0110) przyleciał do Polski 15 listopada 2017 roku. Ponieważ jeden z kontrahentów (najprawdopodobniej przewoźnik chiński) wycofał się z zakupu tego typu maszyny, Boeing zaproponował Polsce odebranie fabrycznie nowego samolotu (bez zmiany ceny), z czego skorzystaliśmy.

Po odebraniu w ubiegłym tygodniu Boeinga 737-800BBJ2 o nazwie „Roman Dmowski”, czekamy już tylko na dostarczenie w najbliższych tygodniach maszyny „Ignacy Jan Paderewski” o numerze bocznym 0112. Jak zapowiada mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON, „Ignacy Jan Paderewski” oraz „Roman Dmowski” wejdą do służby operacyjnej po zakończeniu szkoleń specjalistycznych personelu 1 BLT.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wojciech Mazurkiewicz / TADO

dodaj komentarz

komentarze


Cougary dla Wojska Polskiego
 
Nastał dzień krwi i chwały…
Żołnierz ranny na granicy
11 medali dla wojskowych na czempionacie w boksie
Hybrydowa agresja ze Wschodu
Kiedy słyszysz „Alpha Scramble”!
Mecz z mistrzem!
Afganistan. Czas wracać do domu
Zakupy dla wojska w nowym trybie?
Kawaleria powietrzna w akcji, czyli skok na poligon
Wojsko, fotonika i rewolucja technologiczna
W Łazienkach Królewskich o obronie Tobruku
Siedem medali zapaśników na wojskowym czempionacie
Kolejne sankcje wobec Mińska?
Prezydent Duda rozmawiał z sekretarzem generalnym NATO
Orlik po raz dziesiąty
Mielec wraca do odrzutowców
Reforma administracji wojskowej
Polskie wyrzutnie Wisły
„Tumak ’21” na finiszu
Retro Liga, czyli rozgrywki z historią w tle
„Globstate ‘21”, czyli wyzwania dla sił zbrojnych
Oczy na wschodnią flankę
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Bryza na południowej flance
Zespół NATO na bojowo
Pomoc socjalna dla żołnierzy
Śladem „białych kurierów”
16 Dywizja przeprawiła się przez Narew
W jedynym słusznym kierunku
UE o wspólnym bezpieczeństwie
SOMA dla specjalsów
Wciąż napięta sytuacja na granicy
Nowy stopień w siłach zbrojnych
Wojskowa politechnika świętuje
Niewybuch w gdyńskim porcie, nurkowie minerzy w akcji
W Łodzi szkolą medyków zgodnie z wytycznymi NATO
Marynarze spoczęli w Kwaterze Pamięci
Szer. Alicja Tchórz i szer. Radosław Kawęcki mistrzami Europy!
Podchorążowie na posterunku
F-16 lecą na Litwę
Tarcza Polski coraz bliżej. Umowy w sprawie „Wisły” i „Narwi”
Słowo jak odcisk palca
Najlepszy Sportowiec Polski 2021 roku. Głosujmy na żołnierzy!
Jakie zmiany w zakwaterowaniu?
Dodatek specjalny za ochronę granicy
Harduny dla strażaków?
Dowódca generalny na granicy
Niemiec z Goździkiem
O Polskę walczyli u boku Napoleona
Course on Diplomacy
Na straży polskich rubieży
Pułkownik Ciepliński w rękach UB
Siły NATO ćwiczą w Kłajpedzie
Logistycy wspierają żołnierzy na wschodzie Polski
(Nie)ludzka broń Łukaszenki
W BBN o sytuacji na granicy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO