Ogień płonący w rozpostartych skrzydłach orła – taki symbol będzie upamiętniał polskich żołnierzy, którzy zginęli podczas zagranicznych misji wojskowych. Centrum Weterana przedstawiło projekt graficzny. – Swoją pracą chciałem wesprzeć na duchu rodziny poległych – mówi Tadeusz Maszewski, grafik, który zaprojektował logo.
Pomysł opracowania znaku graficznego, który będzie upamiętniał żołnierzy poległych podczas zagranicznych operacji wojskowych, zrodził się w Centrum Weterana Działań poza Granicami Państwa. Tadeusz Maszewski, grafik z 25-letnim doświadczeniem, także w prasie, ogłoszenie w tej sprawie przeczytał mediach społecznościowych. W młodości chciał studiować w Akademii Marynarki Wojennej, ale ze względów zdrowotnych nie został przyjęty. Mimo to – jak zapewnia – w sercu pozostała mu miłość do wojska. Na udział w przedsięwzięciu zdecydował się więc szybko, zwłaszcza, że idea bardzo mu się spodobała.
– Naszym celem było zaprojektowanie znaku graficznego, który nawiązywałby do Dnia Pamięci o Poległych i Zmarłych w Misjach i Operacjach Wojskowych poza Granicami Państwa – tłumaczy Urszula Kozikowska z zespołu edukacji i tradycji Centrum Weterana. Logo ma być wykorzystywane na plakatach, ulotkach, w Internecie i w materiałach informacyjno-promocyjnych, które będą dotyczyć poległych żołnierzy.
– Moim pierwszym skojarzeniem był orzeł oraz płomień – opowiada o pracy nad logo Tadeusz Maszewski. Podkreśla, że pierwszy z tych symboli nie tylko nawiązuje do godła Rzeczypospolitej, ale także przypomina o zwycięstwie dobra nad złem oraz ducha nad materią. Natomiast płomień ma wiele znaczeń, m.in. symbolizuje wieczność oraz męczeństwo i ofiarę. Efektem pracy artysty jest znak graficzny w prostych czarno-białych barwach i nowoczesnej formie, przedstawia płomień świecy wybuchający wśród skrzydeł pikującego orła. – Symbol orła z płomieniem bardzo nam się spodobał. To czytelny znak, zgodny z zasadami naszego konkursu – dodaje Urszula Kozikowska.
Swoją pracą chciałem wesprzeć na duchu rodziny poległych – mówi Tadeusz Maszewski (z prawej), grafik, który zaprojektował logo.
Logo podoba się przede wszystkim weteranom misji. – To dla nas ważny symbol – podkreśla Mariusz Pogonowski, p.o. dyrektora Centrum Weterana. Na Ścianie Pamięci utworzonej przez centrum wiszą tabliczki ze 121 nazwiskami. Tylu żołnierzy poległo podczas zagranicznych operacji wojskowych od 1953 roku, gdy Polska zaczęła w nich uczestniczyć. – Mam nadzieję, że rodziny poległych będą się utożsamiać z tym znakiem. Jego siła leży w prostocie – dodaje Pogonowski.
Monika Nosek, której mąż, kpr. Grzegorz Nosek zginął w 2004 roku na misji w Iraku, uważa, że logo symbolizujące dzień pamięci o poległych, to dobry pomysł. – Mnie dziś najbardziej z tym dniem kojarzy się pomnik poległych, który stoi przed Centrum Weterana – przyznaje.
Różne warianty znaku graficznego, który będzie upamiętniał żołnierzy poległych podczas misji zagranicznych, znajdują się na stronie Centrum Weterana Działań poza Granicami Państwa.
Partnerem konkursu na opracowanie znaku graficznego była 1 Warszawska Brygada Pancerna. Jednostka w ramach nagrody zaprosiła Tadeusza Maszewskiego m.in. na spotkanie z dowódcą, zwiedzanie sali tradycji oraz izby pamięci, a także pokaz treningu strzeleckiego z wykorzystaniem urządzenia do nauki celowania. Grafik odwiedził brygadę w Wesołej wraz z trzema nastoletnimi synami. – Mogliśmy z bliska zobaczyć Leopardy. Obejrzeliśmy karabinki Beryl, karabiny maszynowe UKM, pistolety VIS, granatniki RPG. Był też pokaz ratownictwa medycznego na polu walki – opowiada Maszewski. – To dla nas niezapomniane wrażenia!
autor zdjęć: MON, Centrum Weterana
komentarze