moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ustawa o obronie ojczyzny wprowadza wiele nowych rozwiązań. Dlatego MON uruchomiło cykl szkoleń kaskadowych w jednostkach tak, aby wszyscy żołnierze mieli pełną wiedzę o zmienianych przepisach. Na naszych łamach będziemy regularnie publikować odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Udzielają ich eksperci z Ministerstwa Obrony Narodowej. Oto trzeci odcinek kompendium.

Na jakich zasadach mogą być przyznawane nagrody np. za dobre wyniki w szkoleniu? Jak często mogą być wypłacane?

Nagrody przyznawane są uznaniowo, w szczególności w związku z przejawianiem inicjatywy w służbie albo wykonywaniem zadań służbowych wymagających szczególnie dużego nakładu pracy, w tym poza określonym czasem służby, w skróconych terminach lub w warunkach szczególnie trudnych. Minister obrony narodowej określi, w drodze rozporządzenia, sposób i terminy wypłaty nagród, dokumenty uzasadniające przyznanie nagrody, właściwość przełożonych oraz konieczność zapewnienia sprawnego postępowania w tych sprawach.

REKLAMA

Zgodnie z art. 140 ust. 3 ustawy o obronie ojczyzny na pierwszy stopień wojskowy w korpusie podoficerów w przypadku kształcenia, o którym mowa w art. 95, mianuje organ, któremu podlega szkoła podoficerska. Czy rektor- komendant ma kompetencje do mianowania na pierwszy stopień podoficerski podległych mu żołnierzy, zarówno dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej (I rok), jak i żołnierzy zawodowych (II–IV rok), studiujących na uczelni wojskowej?

Minister obrony narodowej ma określić w drodze rozporządzenia warunki i tryb mianowania na stopnie wojskowe żołnierzy, którzy pełnią zawodową służbę wojskową, na czas ich kształcenia. Projektowane przepisy rozporządzenia przewidują kompetencje rektorów-komendantów akademii wojskowych do mianowania na poszczególne stopnie wojskowe żołnierzy w trakcie kształcenia, zarówno tych odbywających dobrowolną zasadniczą służbę wojskową, jak i będących w zawodowej służbie wojskowej. W powyższych przypadkach, gdy kształcenie dotyczy uczelni wojskowych i jest prowadzone na potrzeby korpusu oficerów, organem mianującym na pierwszy stopień podoficerski jest rektor-komendant uczelni.

Jeżeli jednak kurs podoficerski prowadzony jest dla żołnierzy zawodowych kierowanych na ten kurs w ramach systemu doskonalenia zawodowego, organem mianującym jest organ właściwy do wyznaczenia szeregowego zawodowego na stanowisko podoficerskie zgodnie z art. 140 ust. 2 i w związku z art. 196 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Z kolei art. 140 ust. 3 ustawy ma zastosowanie w przypadku kształcenia w szkołach podoficerskich osób ze środowiska cywilnego, które bezpośrednio po ukończeniu kształcenia zostaną powołane do zawodowej służby wojskowej, mianowane na stopień kaprala i wyznaczone na stanowiska służbowe w jednostkach wojskowych.

W ustawie o obronie ojczyzny nie występuje dodatek funkcyjny, który był ujęty w art. 80 ust. 1 pkt 5 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Czy dodatek zachowa ważność na okres, jaki został przyznany?

Przepis art. 802 ustawy z 11 marca 2022 roku o obronie ojczyzny stanowi, że decyzje, zgody oraz inne rozstrzygnięcia wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane. Powyższa norma ma zastosowanie również w stosunku do decyzji o wypłacie dodatku funkcyjnego.

Jak wygląda kwestia przyznania dodatku na zagospodarowanie dla żołnierzy, którzy przed wejściem ustawy pełnili służbę w ramach pierwszego kontraktu?

Zgodnie z brzmieniem art. 790 ust. 3 ustawy z 11 marca 2022 roku o obronie ojczyzny zasiłek na zagospodarowanie wypłaca się żołnierzowi służby kontraktowej, który dotychczas go nie otrzymał, w przypadku dalszego pełnienia przez niego zawodowej służby wojskowej bezpośrednio po wygaśnięciu kontraktu. Wobec powyższego w przypadku, gdy żołnierz nie złożył u dowódcy jednostki, w której wykonywał obowiązki służbowe, rezygnacji z pełnienia służby wojskowej, z mocy prawa stał się żołnierzem zawodowym w rozumieniu ustawy i tym samym z dniem wejścia w życie ustawy nabył prawo do omawianego zasiłku. Mając na uwadze, że zgodnie z art. 432 ust. 1 pkt 1 ustawy zasiłek ten jest inną należnością pieniężną, do terminu jego wypłaty ma zastosowanie art. 440 ust. 3.

Art. 136 ust. 4 ustawy o obronie ojczyzny mówi, że żołnierza zawodowego mianuje się na stopień, który odpowiada stopniowi etatowemu stanowiska służbowego, na jakie żołnierz ma być wyznaczony, z dniem objęcia stanowiska służbowego, albo na kolejny stopień wojskowy w ramach zajmowanego stanowiska służbowego, z dniem określonym w rozkazie o mianowaniu albo w postanowieniu prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Czy żołnierz pełniący służbę na stanowisku zaszeregowanym do stopni: podporucznik/porucznik ma możliwość awansu na stopień kapitana?

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 35 ustawy o obronie ojczyzny przez pojęcie stopień etatowy należy rozumieć stopień lub stopnie wojskowe określone dla danego stanowiska służbowego. Zgodnie zaś z zapisami art. 2 pkt 8 przytoczonej powyżej ustawy dokumentem, w którym określa się stopień etatowy danego stanowiska służbowego, jest etat jednostki wojskowej. Poza tym należy wskazać, że stanowiska służbowe w Siłach Zbrojnych RP w odniesieniu do oficerów młodszych zaszeregowane zostały do dwóch stopni etatowych: podporucznik/porucznik oraz porucznik/ kapitan.

W związku z powyższym mianowanie porucznika pełniącego służbę na stanowisku służbowym „podporucznik/porucznik” na stopień wojskowy kapitana może nastąpić jedynie w przypadku planowanego wyznaczenia żołnierza na inne, wyższe stanowisko służbowe o stopniu etatowym „porucznik/kapitan”, po spełnieniu przez oficera łącznie warunków określonych w art. 140 ustawy o obronie ojczyzny.

Zgodnie z ustawą żołnierza zawodowego można zwolnić z zawodowej służby wojskowej wskutek „upływu 12 miesięcy od dnia zaprzestania pełnienia służby z powodu choroby lub pobytu w szpitalu albo innym podmiocie leczniczym […]”. Czy okres 12 miesięcy należy liczyć od dnia wejścia w życie ustawy o obronie ojczyzny, czy też uwzględnić cały dotychczasowy okres nieobecności żołnierza w służbie z powodu choroby lub pobytu w szpitalu (również ten przed dniem wejścia w życie ustawy?)

Mając na względzie treść art. 789 ustawy w zakresie continuum pełnienia służby regulowanej wcześniej ustawą z 11 września 2003 roku, okresy przebywania na zwolnieniu lekarskim przed wejściem w życie ustawy o obronie ojczyzny należy zaliczyć do okresu 12 miesięcy przebywania na zwolnieniu lekarskim, który jest przesłanką zwolnienia z zawodowej służby wojskowej. Tym samym – choć stara ustawa nie znała instytucji zwolnienia ze służby z uwagi na ponadroczne przebywanie na zwolnieniu lekarskim – okres L-4 rozpoczęty pod rządami starej ustawy jest kontynuowany i zaliczany do okresu wskazanego w treści art. 228 ust. 1 pkt 11 ustawy.

Wyjątek od tej reguły znajduje się w art. 790 ust. 1 ustawy, w myśl którego żołnierze pełniący służbę kontraktową w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy stali się żołnierzami zawodowymi, z zachowaniem ciągłości służby, chyba że w terminie 14 dni od dnia wejścia ustawy złożyli u dowódcy jednostki wojskowej rezygnację z pełnienia służby wojskowej. Służba ich kończy się najpóźniej z upływem czasu, na jaki został zawarty kontrakt.

Do kontraktów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe, z zachowaniem przysługujących uprawnień. W przypadku żołnierza zawodowego, który złożył rezygnację z pełnienia służby, zastosowanie znajdą przepisy dotychczasowe, w których nie było uregulowań umożliwiających zwolnienie z zawodowej służby wojskowej wskutek przebywania przez żołnierza na zwolnieniu lekarskim powyżej 12 miesięcy.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga to, że przesłanki zwolnienia z zawodowej służby wojskowej wymienione w art. 228 ust. 1 ustawy są przesłankami fakultatywnymi i ocena zasadności podjęcia decyzji o zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej w przypadku ich wystąpienia należy każdorazowo do właściwego organu wojskowego i powinna być poprzedzona indywidualną analizą każdego przypadku.

W myśl art. 208 ust. 4 pkt 2 ustawy o obronie ojczyzny „podoficerom starszym można dodatkowo powierzyć czasowe pełnienie obowiązków służbowych na stanowisku służbowym przewidzianym dla oficerów do stopnia majora włącznie, jeżeli nie wiąże się z tym powierzeniem stosunek przełożeństwa nad oficerami”. Czy w świetle tego przepisu można powierzyć czasowe pełnienie obowiązków na stanowisku przewidzianym dla majora podoficerowi starszemu nieposiadającemu wykształcenia, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia ministra obrony narodowej z 6 kwietnia 2021 roku w sprawie wypłacania żołnierzom zawodowym dodatkowego wynagrodzenia?

W omawianym przypadku brak jest przeszkód prawnych do dokonania takiego powierzenia obowiązków. Należy bowiem wskazać, że wymóg wykształcenia, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie rozporządzenia, ma zastosowanie jedynie w przypadku powierzenia obowiązków pracownika wojska.

Czy obowiązuje już termin określony w art. 140 ustawy o obronie ojczyzny – czyli zasada mianowania na kolejny wyższy stopień wojskowy po upływie trzech lat?

Tak. Zgodnie z art. 140 ust. 17 mianowanie żołnierza na kolejny wyższy stopień wojskowy może nastąpić po upływie trzech lat od dnia poprzedniego mianowania. W szczególnie uzasadnionych przypadkach w okresie nie krótszym niż dwa lata.

PZ

autor zdjęć: 18 DZ

dodaj komentarz

komentarze


„Ryś ‘22” z amerykańskim wsparciem
 
Gaudeamus igitur!
Sukces ukraińskiej kontrofensywy
Śladem profesjonalistów
Najważniejsze ogniwa nowego polskiego OPL-u
Alianci z AK
Dezinformacja jako współczesne narzędzie walki
Polska ma prawo do wojennych odszkodowań
Desant pod Arnhem
Jakie dodatki dla żołnierzy niezawodowych?
Wyjaśniona sprawa rekompensat dla rezerwistów
„Rekin” grasuje na Bałtyku
Collective Defense is Priority
Ukraińska kontrofensywa
Świadczenie mieszkaniowe w górę
Rekordowa przysięga na WAT
Putin sięga po rezerwy
MSPO. Rakietowe aspiracje WITU
Jak się testuje F-35
Nowy znak specjalny komandosów
Dublet pięciobojowych sztafet
Wojska OT mają pięć lat!
Dodatek za służbę w jednostce bojowej
Przygotowani na kryzys
Rakietnicy, czyli pod ostrzałem z rac
„Nowoczesne wojsko – bezpieczne państwo”
Latająca Forteca w Zalewie Szczecińskim
„Rekin” dobił do brzegu
Żołnierze zdominowali mistrzostwa kraju w strzelectwie
SCAR, czyli zdalne sterowanie dronami
Premier w Żelaznej Dywizji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
WSF: Dzięki wojnie na Ukrainie jesteśmy bardziej zjednoczeni
Zostań stypendystą MON-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ile Polska straciła podczas II wojny
Lider nauczy dowódców kreatywności
Czerwona agresja
Od Chersonia po Krym
Interwencyjne granatniki
Prawie 290 mln dolarów z USA na polskie bezpieczeństwo
Żołnierze NSZ dla wolnej Polski
MSPO. Rodzina dronów pionowego startu
Kolejni operatorzy Warmate
Polska zmiana w zespole NATO
Zostań podoficerem WP!
Polska wzmacnia Baltic Air Policing
Ukraina świętuje, Rosja spowalnia
Rosja zagarnia ukraińskie ziemie
Pięć medali żołnierzy w zapasach i strzelectwie
Mieć oko na Libię, uważać na Rosję
Brunatny najazd
Dwa złota, trzy srebra i dwa brązy biatlonistów
Włoskie Typhoony w akcji
16 medali szermierzy na wojskowym czempionacie
Jastrzębie nad Słowacją
Podniebny trening transportowców
NATO stawia na drony
Wioślarz i pięcioboista mistrzami świata!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO