moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Raptory ćwiczą z F-16

Są szybkie, z łatwością wykonują manewry, nawet ostre zakręty przy dużej prędkości, dzięki temu zdobywają przewagę nad przeciwnikiem. F-22 stacjonują w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku, a ich piloci szkolą się z Polakami. O tym, jak wyglądają misje treningowe z najlepszymi i najgroźniejszymi myśliwcami na świecie, opowiada jeden z pilotów F-16.

Wczoraj wykonałeś wspólną misję z F-22. Jakie zadanie czekało na was w powietrzu?

Buba, pilot F-16: To była misja obronna, czyli DCA (Defensive Counter Air – działania defensywne przeciwko środkom powietrznym – przyp. red.). Mieliśmy bronić wyznaczonego obszaru o newralgicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa kraju. Oprócz Raptorów, które stacjonują w Łasku, w misji brały udział samoloty MiG-29 z Mińska Mazowieckiego, Eurofightery z Niemiec, no i F-16 z Krzesin. W działania zaangażowana była także obrona przeciwlotnicza i przeciwrakietowa, m.in. zestawy Patriot.

Jak wygląda przygotowanie i wykonanie misji, gdy bierze w niej udział kilka różnych statków powietrznych, w dodatku z innych państw?

Wszystkie te państwa są w NATO, więc nie jest znowu tak trudno. Przed misją otrzymujemy dokumentację ATO – Air Tasking Order, w której opisane jest wszystko, co mamy zrobić. Dzięki temu wiemy, jakiego obiektu bronimy, jakie mamy środki do wykorzystania, co mamy zneutralizować. Wiemy też, z jakiego kierunku mogą nadlecieć statki powietrzne nieprzyjaciela. Ustawiamy w odpowiedni sposób obronę przeciwlotniczą i CAP – Combat Air Patrol. Samoloty z CAP skanują przestrzeń powietrzną i czekają na pojawienie się zagrożenia. O niebezpieczeństwie ostrzegają kontrolerzy nawigatorzy, którzy dzięki danym ze swoich radarów widzą więcej niż piloci.

Rolę przeciwnika odgrywały polskie samoloty?

Tak, MiG-29 i część F-16 odgrywały rolę lecących wysoko rosyjskich maszyn i pocisków typu cruise, które z kolei latają bardzo nisko. Każdy miał dokładnie określone zadanie. Na przykład F-22 musiały zidentyfikować statki powietrzne próbujące przekroczyć granicę, a potem przekazać te informacje F-16 i Eurofighterom oraz obronie przeciwlotniczej. Raptory są świetne w identyfikacji, ponieważ mają bardzo duże możliwości, m.in. technologię stealth, radary i inne sensory, którymi Amerykanie się nie chwalą.

Jak się współpracuje z F-22?

Wykonujemy swoje zadania, ale wiadomo, że wszyscy podpatrujemy, co ten samolot potrafi. Moi koledzy, którzy prowadzili z nim walki w powietrzu, byli pod wrażeniem tego, jakie zdolności manewrujące ma ten samolot. Raptor ma zmienny wektor ciągu silnika, jego dysza pod pewnymi kątami przesuwa się w górę i w dół. Dzięki temu może wykonywać bardzo ostre zakręty przy dużej prędkości. To sprawia, że te myśliwce są mistrzami w zdobywaniu przewagi w powietrzu i z łatwością przechodzą z defensywy do ataku.

Czy to jest jakiś przedsmak tego, co zaoferuje nam F-35?

Współpraca z F-22 na pewno jest okazją do zdobycia dodatkowych informacji o technologiach używanych w maszynach piątej generacji. Ale muszę tu podkreślić, że to jednak inne samoloty i nie powinno się ich zrównywać.

Piloci Raptorów dzielą się z wami swoimi doświadczeniami?

Oczywiście, rozmawiamy na temat misji, którą mamy wykonać. Jednak rozumiemy doskonale, że oni nie mogą opowiadać o szczegółach dotyczących samolotów, bo technologie tam zastosowane są tajne. Uważam, że pokazują nam tyle ile mogą i w dobrym tonie jest nie pytać o rzeczy, o których sami nie mówią.


 

Buba – doświadczony pilot F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Kończy kurs, po którym zostanie instruktorem lotów tymi myśliwcami. Za sterami Jastrzębi spędził 1000 godzin. 

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: arch. prywatne, Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Zanim wyruszą do Bagdadu
 
Szef MON-u o planach obrony kraju
Operacja NATO przy granicy z Rosją
Do Polski dotarła dostawa uzbrojenia z USA
Polski dzień strzelania w Rumunii
Jak chronić granicę? Polacy podpowiedzą Finom
Więcej pieniędzy na wojskowe mundury
Polka najlepsza w finale Pucharu Świata
Dodatkowe świadczenie dla przyszłych kierowców wojskowych
Panczenistka i szpadzistka na podium Pucharu Świata
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Futsal na zakończenie rywalizacji
Koniec misji niemieckich przeciwlotników
Kolejna dostawa FA-50 dla wojska
PKW Orlik gotowy na misję
Ferie z WOT? Zapisy już trwają
Najdłuższa noc
Ostre strzelanie w Świętoszowie
Zawiszacy na manewrach u sąsiadów
Zwycięstwo bez zwycięstwa
Podchorążowie świętują
Narodziny polskich sił morskich
W WIM-ie otwarto nowoczesną klinikę urologii
Laureaci cyberkonkursu MON
Sportowcy CWZS-u czekają na wasze głosy
Nie ma nowoczesnej armii bez nowoczesnej optoelektroniki
Abramsy jadą na ukraiński front
Unijna pomoc dla Ukrainy
Nowe AWACS-y dla NATO
Holandia i Dania przekażą Ukrainie F-16
Rozkaz do „Burzy”
Sojusz z branżowym liderem
Ekspresowa pomoc
Wojsko w gotowości do ewakuacji Polaków ze Strefy Gazy
Wojsko pomoże Słoweńcom
Judoczka z CWZS-u z brązem mistrzostw Europy
Więcej pieniędzy na nagrody
Fiński debiut w Sojuszu
Wojsko wraca do Babimostu
Jest nowy rząd, ale bez zmian w MON-ie
„Sokół” wylądował
Biały wywiad nie zawiódł
Nowy batalion czołgów na Podlasiu
Spotkanie szefa MON-u i sekretarza obrony USA
Sprzęt inżynieryjny dla armii
Wojska specjalne dostały kolejne Black Hawki
Wyższe diety dla przeciwlotników i radiotechników
Polsko-koreańskie rozmowy
Witkacy – piąty wieszcz?
Pierwszy polski Homar
Armia Polska w drodze do Europy
RBN o rezultatach szczytu NATO
„Pług” idzie na śmierć
O 200 OPW więcej na nowy rok szkolny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Śmiertelny wypadek żołnierza
Kiedy na kwalifikację?
Solo w FA-50

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO