moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Jak się testuje F-35

Moim głównym zadaniem jest wskazanie maksymalnych możliwości maszyny. Dzięki temu pilot bojowy nie musi podczas misji zastanawiać się, gdzie jest limit, bo to zostało już sprawdzone – mówi Monessa „Siren” Balzhiser, pierwsza kobieta pilot testowy myśliwców F-35 i F-16. Zanim rozpoczęła pracę dla Lockheeda Martina, służyła na F-16 w US Air Force.

Monessa „Siren” Balzhiser, pilotka testująca F-35 i F-16.

Spotykamy się na MSPO, więc obserwowałam przez chwilę, z jakim zaangażowaniem opowiadasz na stoisku Lockheeda Martina o F-35. Mam wrażenie, że najchętniej zabrałabyś wszystkich na wspólny lot, by pokazać, jak wspaniałe są te maszyny.

Monessa „Siren” Balzhiser: Czyli od razu widać, że mam najlepszą pracę na świecie? (śmiech). Staram się przekonywać innych, jak świetne są to samoloty.

REKLAMA

Opowiedz o tej najlepszej pracy, na czym polega praca pilota-testera samolotów bojowych?

Firma Lockheed Martin musi mieć pewność, że przekazuje klientowi w pełni sprawną maszynę. Odbieram więc samolot z fabryki i jestem pierwszą osobą, która nim leci. To bardzo przyjemne uczucie, bo maszyny są wtedy idealnie czyste (śmiech). Wznoszę się na wysokość ponad 40 tys. stóp i sprawdzam działanie np. silników. Przetestowany musi być każdy system samolotu.

Czym różni się sposób latania pilota testowego od pilota bojowego?

Dobre pytanie, na które znam odpowiedź, bo przez 12 lat byłam pilotem bojowym w US Air Force, a więc latałam zarówno w misjach bojowych, jak i testowych. W skrócie można powiedzieć, że piloci testowi wskazują limity samolotów. Sprawdzamy, gdzie są granice możliwości maszyny. Z naszej pracy korzystają piloci bojowi. Oni już nie muszą się zastanawiać, gdzie jest limit, bo sprawdziliśmy to dla nich.

Oczywiście każdy pilot testowy musi mieć umiejętność bardzo szybkiego reagowania na przeróżne sytuacje, które mogą się wydarzyć w powietrzu. Przyznam, że F-35 ma możliwości, które są dużym ułatwieniem dla pilota w tym zakresie. Choć i tak zawsze trzeba być maksymalnie skupionym. Na pewno też nie jest to zajęcie dla osób, które nie potrafią działać pod presją. Piloci testowi mają trudną i potencjalnie niebezpieczną pracę, więc trzeba bardzo lubić adrenalinę, by wykonywać ten zawód.

Kto może zostać pilotem testowym F-35?

Przede wszystkim ktoś, kto ma doświadczenie jako pilot samolotu bojowego. Ale trzeba także ukończyć szkołę dla pilotów testowych i parę kursów. Potem musisz zdać testy i wykonać kilka lotów, by udowodnić, że wiesz, co robisz w powietrzu.

Czy będziesz testować kupione przez Polskę F-35?

Mam nadzieję! To będzie bardzo ekscytujące, nie mogę się doczekać. Zwykle robimy uroczystą ceremonię przekazania odrzutowców, więc na pewno zobaczę się z przedstawicielami polskich sił powietrznych.

W Polsce toczy się dyskusja na temat realizowania się kobiet w zawodach stereotypowo postrzeganych jako męskie. Powiedz, jak to wygląda w USA, czy kobiecie pracującej w lotniczej branży jest trudniej niż mężczyźnie?

Zawsze wierzyłam, że choć jest to środowisko zdominowane przez mężczyzn, to jest w nim miejsce dla kobiet. Zresztą mam wiele koleżanek, które wykonują zawód pilota. Zapewniam, że kiedy zakładam hełm, moja płeć przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie. Samolot nie ma sensorów, które wyczuwają, czy w kokpicie siedzi kobieta, czy mężczyzna. To bez znaczenia, bo tu chodzi wyłącznie o umiejętności. Osobiście nigdy nie miałam wrażenia, że jest mi trudniej jako kobiecie pilotowi samolotu bojowego. Zawsze byłam w męsko-żeńskich grupach, w których liczyły się wyłącznie nasze umiejętności, nic innego.

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Na granicy z obwodem kaliningradzkim wojsko działa prewencyjnie
 
Zmiany w dodatkach dla poszkodowanych
Borsuk pod lupą 15 Brygady
Ukraina otrzyma Patrioty?
Śladem profesjonalistów
Parlamentarzyści z NATO: Rosja to terrorysta
Polak dowódcą misji szkoleniowej dla wojsk ukraińskich
Nasz szczęśliwy okręt
Polska firma z amerykańską technologią
„Albatros” wzmacnia Polskę na Bałtyku
Noc, która przeszła do narodowej legendy
Nowy budynek dla podchorążych
Czarna Dywizja odzyskała tytuł mistrzowski w futsalu
Przez sport do wojska z krakowskim Wawelem
Gen. Piotrowski: Wojsko jest utrzymywane w stanie podwyższonej gotowości dla zapewnienia bezpieczeństwa Polaków
Wypadek w Przewodowie – trwa wyjaśnianie przyczyn
Operacja „Market-Garden” – klęska na własne życzenie
Rekordowy budżet obronny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
BohaterON-y rozdane
Rywalizacja specjalistów od cyberbezpieczeństwa
Ryzykowna gra ajatollahów
Bezpieczeństwo flanki wschodniej
Czekamy na FA-50
Polski duch w Londynie
Więcej zaszkodzili mi Polacy niż Anglicy
Sześć złotych medali marynarzy na pływackim czempionacie
F-22 w Polsce pokazują siłę Sojuszu
W Brukseli o bezpieczeństwie Europy
Muzeum polskiego superbohatera
Premierzy Morawiecki i Błaszczak z wizytą w desancie
Narada byłych szefów BBN-u
„Drogi do niepodległości” – serwis specjalny na rocznicę odzyskania niepodległości
Borsuk już na poligonie
Sześć medali mistrzostw Polski dla panczenistki i sztangistów
WOT ramię w ramię z medykami
NATO pozostaje w gotowości
Nowi dowódcy w Wojsku Polskim
„Kościuszko” obrał kierunek: misja
Międzynarodowa debata o bezpieczeństwie
Dodatek za ochronę granicy
Włoskie Typhoony w akcji
Uczniowie o Katyniu
Sukcesy strzelców i zapaśników na mistrzostwach świata
Dzień wart stu lat
Włoskie Air Policing w Polsce
Polski holding i światowy koncern z pancernym projektem
Air Show – znamy pierwszych uczestników pokazów
Polska zmiana w zespole NATO
Ogień z Abramsów
Zacieśnianie współpracy z Wielką Brytanią
Zostań szeregowym zawodowym!
Nowi generałowie w WP
Upadek mitu mocarstwa
Nowe okręty dla MW RP
Nowsze Herculesy dla SZ RP
USA: nasi żołnierze w Europie zostaną na dłużej
Pięć razy złoto dla 12 Dywizji Zmechanizowanej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO