moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Aby wzmocnić wschodnią flankę NATO

Blisko 600 pojazdów i kontenerów z wyposażeniem należącym do US Army dotarło dziś przed świtem do duńskiego portu Aarhus. Ładunek przypłynął na pokładzie statku ARC „Independence”. To już kolejna partia sprzętu, która w ostatnich dniach trafia do Europy. Kilka dni temu podobny transport został dostarczony do Vlissingen.

– W czasie, kiedy tak cenne dla Zachodu wartości, jak wolność i demokracja, są podważane, udzielanie wsparcia naszemu głównemu sojusznikowi to kwestia absolutnie kluczowa – podkreśla Jakob Ellemann-Jensen, duński minister obrony. Według niego otwarcie przed amerykańską armią jednego z ważniejszych portów w kraju można uznać za wkład w kolektywną obronę NATO. Jeszcze w ubiegłym tygodniu część nabrzeża w Aarhus została wyłączona z użytku i przygotowana do przyjęcia transportu US Army. Dziś przed świtem do portu wszedł potężny samochodowiec ARC „Independence”. Statek należy do armatora, który od pewnego czasu ściśle współpracuje z wojskami USA. Na jego pokładzie do Danii dotarło blisko 600 pojazdów oraz kontenerów z wojskowym wyposażeniem. Niebawem sprzęt ten zostanie rozlokowany na wschodniej flance Sojuszu Północnoatlantyckiego.

To już kolejny transport US Army, który w ciągu kilku ostatnich dni trafił do Europy. Jeszcze w ubiegłym tygodniu w holenderskim porcie Vlissingen zacumował statek USNS „Mendonca”. Dostarczył tam ponad 1200 sztuk sprzętu, w tym czołgi Bradley, haubice Paladin oraz wozy bojowe Bradley. Pojazdy zostały rozładowane przez logistyków armii amerykańskiej i żołnierzy holenderskich. – Po przerzuceniu ładunku na nabrzeże skanujemy etykiety wysyłkowe, w które został zaopatrzony. Wykorzystujemy do tego specjalny program. Dzięki temu zyskujemy pewność, że każdy pojazd czy kontener trafi na odpowiednią ciężarówkę, platformę kolejową albo barkę, a potem do wyznaczonego wcześniej miejsca docelowego – tłumaczy kpt. Karl Bliven z 260 Zespołu Kontroli Ruchu, 39 Batalionu Transportu, cytowany przez stronę US Army. Port Vlissingen bowiem to zaledwie jeden z etapów długiej podróży, którą od kilku tygodni odbywa amerykański sprzęt. Duża część pojazdów i wyposażenia trafi niebawem do Polski i na Litwę. Wkrótce też do Europy dotrze kolejna partia sprzętu. Tym razem statek wysłany do Europy przez US Army zawinie do portu w Rydze.

REKLAMA

Wyposażenie, które dociera na Stary Kontynent, należy do 2 Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej w Fort Hood w Teksasie. Z kolei w grudniu ubiegłego roku do Gdyni na pokładzie statku ARC „Integrity” został przerzucony sprzęt 2 Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej w Fort Riley w Kansas. W ładowniach jednostki przypłynęły do Polski m.in. czołgi Abrams i bojowe wozy piechoty Bradley. Transfery wpisują się w misję „Atlantic Resolve”. Jej początki sięgają 2014 roku. Operacja zainicjowana została w odpowiedzi na rosyjską aneksję Krymu. W ten sposób Amerykanie chcieli dodatkowo wesprzeć sojuszników w Europie.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Forsvarskommandoen

dodaj komentarz

komentarze


Polskie MiG-29 dla Ukrainy
 
Przetarcie przed manewrami
Biały Dom o polskich MiG-ach
Zapraszamy na Wojskowe Targi Służby i Pracy
Jakie ćwiczenia dla pasywnej rezerwy?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Poznaj wojsko i jego ofertę
„Słowacka tarcza” z polskim udziałem
Wschodni klucz
Więcej szans na oficerskie gwiazdki
Celne oko strzelców CWZS-u
Wojsko przedstawiło swoją ofertę
Na jakich zasadach gratyfikacja?
NATO patrzy na wschód
Rajd przez fabrykę
Śladem profesjonalistów
Debiutanci triumfatorami VII Setki Komandosa
Arktyczny Delfin na tropie okrętów podwodnych
Judoczka z CWZS-u druga w Pucharze Świata
Silniejsza obrona południowo-wschodniej flanki
„Miron” Łucki patronem Zespołu Bojowego JWK
Polskie Patrioty mają już pociski
Najnowocześniejsza stocznia w Polsce
Mord na przywódcach podziemia niepodległościowego
Żołnierze walczyli o medale w Biegu Piastów
Pentagon zdecydował o bazie w Redzikowie
Air Policing piątej generacji
Air Show – wszystko o biletach na pokazy
Strategicznie o rekrutacji
„Nie działałem na rzecz obcego mocarstwa”
Ministrowie obrony w Sztokholmie
Milion Grotów dla sił zbrojnych
Karą mogła być tylko śmierć
Kryzysowe lekcje z granicy
O pomocy dla Ukrainy
Cegiełka na morzu
Nad Bałtykiem uderzy „Anakonda”
Nowoczesne wojsko, bezpieczna Ojczyzna
Po wojnie będę szczęśliwy
Idź na trekking śladami żołnierzy 2 Korpusu
Przyjdź na targi i sprawdź, co da Ci wojsko
Młot na dyktatora
Geografia odstraszania
Anna Maria Dyner: Ta wojna nie skończy się szybko
Siły Zbrojne Ukrainy zamówiły Groty
Hanwha Aerospace o współpracy z Polską
Wysokość, adrenalina i narty
Czworonożni komandosi na pokładzie C-295M
VIS na misję
Śmierć niegodna oficera
Pancerne wsparcie dla Ukrainy
Piekielny ogień w zasięgu ręki
Polskie samoloty MiG-29 dla Ukrainy
Ukraińscy saperzy szkolą się w Polsce
Cztery lekkoatletki CWZS-u na podium w Stambule
Masz pomysły? Zgłoś się do „Awangardy”
Snowboardowy duet na medal
Świadczenie za staż – z podpisem prezydenta
Uparty Francuz od żuawów śmierci

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO