moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samodzielne loty Polaków na FA-50 już niebawem!

Starty, lądowania, loty w dobrej widoczności – tak szkolą się za sterami samolotów FA-50 polscy piloci tych maszyn. Na razie towarzyszą im koreańscy instruktorzy z firmy KAI, ale już wkrótce Polacy będą mogli latać samodzielnie. – Pierwszy samodzielny lot odbędzie się jeszcze w tym tygodniu, jeśli tylko pozwoli na to pogoda – zapowiadają lotnicy.

W 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego rozpoczęło się szkolenie polskich pilotów FA-50. – Każdy z nich odbędzie co najmniej trzy loty z koreańskim instruktorem – mówi ppłk Marcin Boruta, oficer prasowy 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Podczas szkolenia piloci muszą wykonać określone zadania. – Chodzi m.in. o start, lądowanie, podejście do lądowania tzw. touch and go, czyli gdy samolot dotyka pasa startowego, ale po chwili podrywa się i startuje ponownie – wyjaśnia ppłk Boruta. Jeśli pilot zrealizuje wszystkie zadania poprawnie, będzie mógł wykonać pierwszy samodzielny lot. – Prawdopodobnie, jeśli pogoda na to pozwoli, pierwszy odbędzie się jeszcze w tym tygodniu – zapewnia oficer prasowy.

Polscy piloci po powrocie ze szkolenia w Korei Południowej mieli już wspólne loty z koreańskimi instruktorami. Jednak celem było sprawdzenie maszyn, które zostały dostarczone do Polski z Korei Południowej. – Takie loty nie mają nic wspólnego z programem szkolenia. Odbywają się na potrzeby komisji odpowiedzialnej za przyjęcie samolotów w struktury polskich sił powietrznych – mówi ppłk Marcin Boruta.

REKLAMA

FA-50 to lekki samolot bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries (KAI). Polska zamówiła w 2022 roku 48 egzemplarzy tych maszyn. Pierwsze 12 sztuk to obecnie produkowana wersja FA-50, oznaczona jako GF (Gap Filler). Kolejne 36 egzemplarzy dotrze do Polski w nowej wersji oznaczonej jako FA-50PL, która będzie wyposażona m.in. w nowy radar AESA. Dostawy FA-50 PL mają się rozpocząć w 2025 roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: MICHAL ADAMOWSKI/REPORTER/East News

dodaj komentarz

komentarze


Transformacja dla zwycięstwa
 
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Terytorialsi zobaczą więcej
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
O amunicji w Bratysławie
„Husarz” wystartował
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Od legionisty do oficera wywiadu
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Right Equipment for Right Time
Olympus in Paris
Jesień przeciwlotników
Polskie „JAG” już działa
Transformacja wymogiem XXI wieku
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Czworonożny żandarm w Paryżu
Zmiana warty w PKW Liban
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Medycyna w wersji specjalnej
Bój o cyberbezpieczeństwo
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Wzmacnianie granicy w toku
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Jaka przyszłość artylerii?
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Święto podchorążych
Karta dla rodzin wojskowych
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Setki cystern dla armii
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zyskać przewagę w powietrzu
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Olimp w Paryżu
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Co słychać pod wodą?
Ostre słowa, mocne ciosy
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Wybiła godzina zemsty
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Norwegowie na straży polskiego nieba
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
„Szczury Tobruku” atakują
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
„Siły specjalne” dały mi siłę!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO