moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Sprzęt inżynieryjny dla armii

Pododdziały inżynieryjne wojsk lądowych zostaną znacząco wzmocnione. Agencja Uzbrojenia poinformowała, że prowadzi negocjacje dotyczące zakupu od armii Stanów Zjednoczonych 25 pojazdów saperskich M1150 zbudowanych na podwoziu czołgu M1 Abrams, a także kolejnej partii wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules i kontenerowych warsztatów samochodowo-czołgowych.

Pojazdy saperskie towarzyszą na polu walki czołgom i wozom zmechanizowanym, aby w razie potrzeby torować (i oczyszczać) im drogę przez pola minowe, przeszkody inżynieryjne czy nieprzyjacielskie umocnienia. Wojsko Polskie ma jeden typ takich specjalistycznych wozów – Maszyny Inżynieryjno-Drogowe – MID, które opracowano na początku lat dziewięćdziesiątych na bazie wozów zabezpieczenia technicznego WZT-3. A to oznacza, że ich platformą jest podwozie leciwych czołgów T-72.

Konstrukcje mocno odbiegają od standardów współczesnego pola walki, poza tym armia ma po prostu za mało MID-ów. Pięć maszyn, które służą obecnie w wojsku (z siedmiu dostarczonych w latach dziewięćdziesiątych), nie wystarczy, aby zabezpieczyć polskie jednostki pancerne i zmechanizowane w czasie ewentualnego konfliktu zbrojnego. Dlatego SZRP chcą pozyskać nowe czołgi saperskie. „Prowadzimy postępowanie, którego celem jest pozyskanie od strony amerykańskiej, w ramach procedury Foreign Military Sales (tryb sprzedaży uzbrojenia z USA za granicę – przyp. red.), 25 pojazdów saperskich M1150 ABV. W wyniku postępowania Siły Zbrojne RP mogą liczyć także na kolejne wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules oraz kontenerowe warsztaty samochodowo-czołgowe” – poinformowała Agencja Uzbrojenia w mediach społecznościowych.

REKLAMA

Pojazdy saperskie M1150 ABV to wozy zbudowane na podwoziu czołgów M1 Abrams, które powstały na początku XXI wieku na zlecenie Korpusu Piechoty Morskiej USA. Marines zdecydowali wówczas, iż potrzebują tego rodzaju czołgów ważących niemal 58 t (czyli około 65 short tons), choć wojska lądowe USA z nich zrezygnowały (projekt Grizzly, koniec lat dziewięćdziesiątych.).

Gdy prototyp M1150 przeszedł w latach 2002–2006 pozytywnie wszystkie testy i badania wymagane przez US Marine Corps, także US Army zdecydowało, iż kupi te wozy. W sumie amerykańska armia zamówiła 239 egzemplarzy.

Eksperci przypuszczają, że Wojsko Polskie chce pozyskać w ramach procedury FMS czołgi M1150 z zasobów Piechoty Morskiej USA, ponieważ marines jakiś czas temu zdecydowali o likwidacji swoich jednostek pancernych i wycofaniu ze służby użytkowanych przez ten rodzaj wojsk czołgów Abrams.

Druga część postępowania prowadzonego przez Agencję Uzbrojenia dotyczy wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules i warsztatów kontenerowych. Do tej pory SZRP w ramach kontraktów na czołgi M1 Abrams zamówiły 38 takich pojazdów. Ile Herculesów Polska chce kupić teraz, nie ujawniono.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Agencja Uzbrojenia/ platforma X

dodaj komentarz

komentarze


Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
 
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Podwójny Półmaraton Komandosa
Mocny sygnał od NATO
Szczury Pustyni dotarły do Polski
Nowy szef CWCR
Lista trupich główek
Miliardy dla Ukrainy w nowym budżecie UE
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Zimowy sprawdzian podchorążych
Abramsy pod dobrą opieką
Zamiana po włosku
Pies, który skoczył z aparatem tlenowym
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
Rakietowy szach
Eurofightery znowu w Polsce
Invictus w zimowym stylu
Cud w Trewirze
Air Show ’25 – do zobaczenia
Polska przystań brytyjskich jeńców
Dobrowolsi – czas start!
Którą drogą do armii?
Śnieg może być groźną bronią
Operacja „Gryf” i „Rengaw” na Podlasiu
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Szef MON-u w Brukseli
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Roszady personalne w PGZ-ecie
Offset dla „Wisły”
Wojna o porządek świata
Nowoczesna łączność dla armii
Lekcje z frontu
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Walka w bliskim kontakcie to poważne wyzwanie
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Rusza kwalifikacja wojskowa
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Liban uznany za strefę działań wojennych
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
„Avenger” na Monte Cassino
Zielone światło dla Barbary
Misja Polaków dobiegła końca. Czas na Niemców
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Bruksela przed szczytem
Pierwszy skok
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Tajna misja polskiej agentki
Rozmowy w Pałacu Prezydenckim o bezpieczeństwie
Zmiany w dowództwie Żandarmerii Wojskowej
Wojenny bohater na szubienicy
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Zachód przeciwko „korsarzom”
Skromny początek wielkiej wojny
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Pierwsze Homary-K w Wojsku Polskim

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO