moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sprzęt inżynieryjny dla armii

Pododdziały inżynieryjne wojsk lądowych zostaną znacząco wzmocnione. Agencja Uzbrojenia poinformowała, że prowadzi negocjacje dotyczące zakupu od armii Stanów Zjednoczonych 25 pojazdów saperskich M1150 zbudowanych na podwoziu czołgu M1 Abrams, a także kolejnej partii wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules i kontenerowych warsztatów samochodowo-czołgowych.

Pojazdy saperskie towarzyszą na polu walki czołgom i wozom zmechanizowanym, aby w razie potrzeby torować (i oczyszczać) im drogę przez pola minowe, przeszkody inżynieryjne czy nieprzyjacielskie umocnienia. Wojsko Polskie ma jeden typ takich specjalistycznych wozów – Maszyny Inżynieryjno-Drogowe – MID, które opracowano na początku lat dziewięćdziesiątych na bazie wozów zabezpieczenia technicznego WZT-3. A to oznacza, że ich platformą jest podwozie leciwych czołgów T-72.

Konstrukcje mocno odbiegają od standardów współczesnego pola walki, poza tym armia ma po prostu za mało MID-ów. Pięć maszyn, które służą obecnie w wojsku (z siedmiu dostarczonych w latach dziewięćdziesiątych), nie wystarczy, aby zabezpieczyć polskie jednostki pancerne i zmechanizowane w czasie ewentualnego konfliktu zbrojnego. Dlatego SZRP chcą pozyskać nowe czołgi saperskie. „Prowadzimy postępowanie, którego celem jest pozyskanie od strony amerykańskiej, w ramach procedury Foreign Military Sales (tryb sprzedaży uzbrojenia z USA za granicę – przyp. red.), 25 pojazdów saperskich M1150 ABV. W wyniku postępowania Siły Zbrojne RP mogą liczyć także na kolejne wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules oraz kontenerowe warsztaty samochodowo-czołgowe” – poinformowała Agencja Uzbrojenia w mediach społecznościowych.

REKLAMA

Pojazdy saperskie M1150 ABV to wozy zbudowane na podwoziu czołgów M1 Abrams, które powstały na początku XXI wieku na zlecenie Korpusu Piechoty Morskiej USA. Marines zdecydowali wówczas, iż potrzebują tego rodzaju czołgów ważących niemal 58 t (czyli około 65 short tons), choć wojska lądowe USA z nich zrezygnowały (projekt Grizzly, koniec lat dziewięćdziesiątych.).

Gdy prototyp M1150 przeszedł w latach 2002–2006 pozytywnie wszystkie testy i badania wymagane przez US Marine Corps, także US Army zdecydowało, iż kupi te wozy. W sumie amerykańska armia zamówiła 239 egzemplarzy.

Eksperci przypuszczają, że Wojsko Polskie chce pozyskać w ramach procedury FMS czołgi M1150 z zasobów Piechoty Morskiej USA, ponieważ marines jakiś czas temu zdecydowali o likwidacji swoich jednostek pancernych i wycofaniu ze służby użytkowanych przez ten rodzaj wojsk czołgów Abrams.

Druga część postępowania prowadzonego przez Agencję Uzbrojenia dotyczy wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules i warsztatów kontenerowych. Do tej pory SZRP w ramach kontraktów na czołgi M1 Abrams zamówiły 38 takich pojazdów. Ile Herculesów Polska chce kupić teraz, nie ujawniono.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Agencja Uzbrojenia/ platforma X

dodaj komentarz

komentarze


Najlepsze „tygrysy” są z Polski
 
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Pokazali swoją siłę
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Wkrótce certyfikacja WOT-u
Equipment Tailored to the Needs
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ameryka daje wsparcie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Dzień, który zmienił bieg wojny
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
AWACS-y dostarczone
Koszykarskie święto w Łodzi
Inwestycja potrzebna jak tlen
Mistrzowie Spike`ów
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Kajakarze i wioślarze na podium
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
NATO on Northern Track
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
„Osiodłać krowę”
Zaprojektuj mural o powstaniu
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Trzy miecze pokoju
Latający radar
AW149 wkrótce „made in Poland”
„Umieram jak Polak”
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Przesmyk w grze
Baltops dla bezpiecznego Bałtyku
Światowi liderzy o drodze do pokoju na Wschodzie
Terytorialsi przechodzą certyfikację
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Plan na szczyt
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Eurosatory 2024 idą na rekord
Gortat Team vs drużyna NATO
„Czarownice” nad Londynem
Policjanci szkolą wojsko
„Pierwsza Drużyna” na start
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Podróż w ciemność
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Sztandar dla cyberwojsk
Spadochroniarze w operacji TALO
Docenić „misjonarzy”
Wyrwali się z niemieckiego kotła
Żołnierze bronią nas, my musimy zadbać o żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO