moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Daglezje poszukiwane

Do 17 maja Agencja Uzbrojenia czeka na zgłoszenia od firm zbrojeniowych, które chcą w ramach wstępnych konsultacji rynkowych zaprezentować Wojsku Polskiemu swoje mosty szturmowe na podwoziu gąsienicowym. Wojsko zamierza w latach 2026–2035 pozyskać 120 przepraw MG-20 Daglezja. Rozmowy z przedstawicielami przemysłu potrwają do 30 czerwca.

Obecnie żołnierze dysponują trzema typami mostów szturmowych na podwoziu gąsienicowym: opracowanymi na bazie czołgów T-55A mostami BLG-67, opartymi na Leopardach 1 mostami AVLB Biber oraz zbudowanymi na bazie czołgów Abrams mostami M1074. Ponieważ w najbliższych latach zostaną wycofane ze służby zarówno mocno przestarzałe mosty BLG-67, jak i nieco nowocześniejsze mosty Biber, wojsko chce znacząco wzmocnić możliwości przeprawowe swoich jednostek pancernych i zmechanizowanych o kolejne przeprawy na podwoziu gąsienicowym. W związku z tym Agencja Uzbrojenia uruchomiła niedawno procedurę pozyskania w latach 2026–2035 stu dwudziestu tego typu konstrukcji. Rozpoczną ją wstępne konsultacje rynkowe.

Na zgłoszenia od firm zbrojeniowych, które chciałyby zaprezentować wojskowym specjalistom swój sprzęt przeprawowy, AU czeka do 17 maja. Rozmowy z przedstawicielami przemysłu zaplanowano od 27 maja do 30 czerwca, ale jak podkreśla agencja, w razie potrzeby mogą one zostać przedłużone. W czasie konsultacji żołnierze chcą się dowiedzieć od przedsiębiorstw zbrojeniowych nie tylko jaka jest cena oferowanego sprzętu – od zakupu, przez cały cykl użytkowania, aż po wycofanie ze służby, lecz także m.in. jakie są możliwości produkcji i serwisowania mostów w naszym kraju.

Na razie nie wiadomo, kiedy Agencja Uzbrojenia zamierza ogłosić przetarg w sprawie zakupu mostów. Wiadomo za to, jakie mosty szturmowe interesują wojsko. Żołnierze oczekują, że konstrukcja o kryptonimie MG-20 będzie umożliwiać zbudowanie przeprawy o długości 20 metrów, po której będą mogły się poruszać pojazdy gąsienicowe o masie do 72 ton (MLC80) lub pojazdy kołowe o masie do 110 ton (MLC120). Wojskowi wymagają, aby rozłożenie mostu nie zajmowało obsłudze więcej czasu niż 3 minuty 30 sekund, a ułożenie podjazdów trwało nie dłużej niż 20 minut. Jeden most powinien się składać z podwozia gąsienicowego, przęsła, mechanizmu rozsuwającego, a także z wyposażenia specjalistycznego dla obsługi, w tym m.in. dalmierzy (stacjonarnego i wynośnego) umożliwiających dokonanie pomiaru odległości do przeciwległego brzegu przeszkody w dzień i w nocy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: OBRUM

dodaj komentarz

komentarze

~wojtek
1714387740
Zdecydowanie przeskalowany zakup. Kupilismy 25 JABow wraz z Abramsami. I do tego jeszcze chcemy 120 mostow szturmowych? To oznacza, ze chcemy miec mostow dla jakichs 144 kompanii. W nowej planowanej strukturze 3-kompanijnych batalionow to oznaczaloby mosty dla 48 batalionow czolgow. Wyglada, ze nic sie nie zemienilo w wojsku.
85-FD-57-96

PGZ – kluczowy partner
 
Nie walczymy z powietrzem
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Minister o dymisji szefa Inspektoratu Wsparcia
Siedząc na krawędzi
Okręty rakietowe po nowemu
Wiązką w przeciwnika
Silna aktywna rezerwa celem na przyszłość
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Wojsko wraca do Gorzowa
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Śmierć szwoleżera
Zrobić formę przed Kanadą
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Granice są po to, by je pokonywać
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Czworonożny żandarm w Paryżu
Less Foreign in a Foreign Country
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Zmiana warty w PKW Liban
Co może Europa?
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Atak na cyberpoligonie
MON o przyszłości Kryla
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Turecki most dla Krosnowic
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Ostatnia prosta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska w gotowości
Zmiany w prawie 2025
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Olympus in Paris
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Polska wizja europejskiego bezpieczeństwa
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Węgrzy w polskich mundurach
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Przetrwać z Feniksem
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Rozgryźć Czarną Panterę
Wielka gra interesów
Rosomaki i Piranie
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Biegający żandarm
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Z Jastrzębi w Żmije
Kluczowy partner

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO