moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie F-16 nad Półwyspem Iberyjskim

Piloci myśliwców i samolotów transportowych CASA szkolą się w hiszpańskim Albacete razem z żołnierzami z dziesięciu krajów NATO . Przez miesiąc będą się uczyć m.in. walki powietrznej, atakowania celów naziemnych i planowania międzynarodowych operacji lotniczych z udziałem różnych samolotów.


W kursie Tactical Leadership Programme (TLP) bierze udział pięciu naszych pilotów F-16 oraz 48 żołnierzy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Techników, oficerów operacyjnych oraz sprzęt do hiszpańskiej bazy sił powietrznych w Albacete przewiozły transportowce C-295 i C-130. Żołnierzami dowodzi kpt. pil. Grzegorz Gawluk.

Poza polskimi pilotami w manewrach uczestniczą lotnicy z dziesięciu krajów NATO, m.in. z Belgii, Danii, Francji, USA i Wielkiej Brytanii. Dzięki temu nasi lotnicy mają okazję ćwiczyć wspólne akcje z żołnierzami latającymi na Mirage F-1 czy Tornado.

– Większość zadań polega na niszczeniu ważnych dla przeciwnika obiektów naziemnych. Jednocześnie w czasie uderzenia żołnierze muszą utrzymać przewagę w powietrzu – tłumaczy mjr pil. Jakub Block z Wydziału Prasowego Dowództwa Sił Powietrznych.

Kolejne zadanie lotników biorących udział w ćwiczeniach w Hiszpanii polega na  planowaniu operacji międzynarodowych. Sprawdzają się też w roli tzw. mission commandera, czyli dowódcy wielosamolotowych i śmigłowcowych ugrupowań powietrznych. – Planując misję, dowódcy muszą uwzględnić trasę i czas lotów, różnorodne uzbrojenie, które przenoszą inne typy samolotów, oraz potencjał obronny przeciwnika. Cykl planowania zredukowany jest do minimum, bo zamiast standardowego dwudziestoczterogodzinnego, na TLP obowiązuje cykl trzygodzinny – mówi mjr Block.

W hiszpańskim Tactical Leadership Programme po raz pierwszy bierze udział samolot transportowy CASA. Dwie załogi z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego za tydzień rozpoczną wspólne szkolenie z lotnictwem myśliwskim. Polska CASA będzie latać w połączonych operacjach powietrznych COMAO (Composite Air Operation) jako samolot szczególnego znaczenia (High Value Asset).

Nasi żołnierze biorą udział w TLP od 2009 r. Pierwsze ćwiczenia odbyły się we Florennes w Belgii. Natomiast następne po przeniesieniu ośrodka szkoleniowego do Hiszpanii w bazie lotniczej w Albacete. Dotychczas w kursach praktycznych TLP uczestniczyło około 30 pilotów F-16 i MiG-29.

W 2013 r. Siły Powietrzne zamierzają wysłać na TLP załogi MiG-29 i F-16 oraz C-295 lub C-130.

* * * * *

Tactical Leadership Programme to międzynarodowa organizacja powołana, by doskonalić umiejętności taktyki NATO w międzynarodowych operacjach. Została założona w 1978 r. przez Belgię, Kanadę, Niemcy, Holandię, USA i Wielką Brytanię. Obecnie tworzy ją i finansuje 10 państw członkowskich. TLP wykorzystuje doktrynę NATO, ale formalnie nie należy do struktur Sojuszu.

PG

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1353256680
tks co Ty za głupoty wypisujesz jakie ryzyko?Ponoć F 16 to najnowsza maszyna w europie której zazdroszczą nam wszyscy i nie może wystartować bo jest przy ziemi mgła a na wys.10km też jest mgła? acha chmury przeszkadzają albo za rzadkie powietrze co? to jak nas ktoś będzie chciał napaść to będzie czekać na super pogodę i może jeszcze powie gdzie i co nam zrobi i o której godzinie a I....ą jesteś Ty bo wierzysz w płytką propagandę sukcesu garstki cwaniaków, wielkość i siłę polskiego lotnictwa oraz armii
D7-77-5F-57
~tks
1353235800
Do~GJ: Latanie pięciu samolotów w szyku w takich warunkach meteo to już nie ryzyko, to prośba o wypadek... Zgadzam się z decyzją o nie wysyłaniu eskorty F-16 tylko dla medialnej szopki, ktoś okazał rozsądny. Szkoda tylko że natychmiast pojawiają się teksty o złomach i tym podobne idiotyzmy rodem z Faktu i Superexpressu
13-68-18-6A
~GJ
1353064980
I gdzie była eskorta Dreamlinera? nie wystartowała bo była mgła? to co to za nowoczesny samolot bojowy jak z powodu takiej błahostki jest uziemiony.I co teraz powiedzą ci co go tak chwalili i nie dawali sobie powiedzieć że to złom i ruina.Natychmiast powinni być rozliczeni ci co kupowali te graty po blisko 100 mln $ za sztukę bez offsetu i dokumentacji niech zwracają kasę. Jeszcze jedno ile LOT dostanie odszkodowania za 5-cio letni poślizg w dostawie
D5-F5-41-4B
~GJ
1352730780
Co chwila gdzieś latają ,ile to kosztuje a co nie mogą szkolić się u nas
65-6B-15-70

NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
 
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
„Husarz” wystartował
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Karta dla rodzin wojskowych
Wybiła godzina zemsty
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Olympus in Paris
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Transformacja wymogiem XXI wieku
O amunicji w Bratysławie
Co słychać pod wodą?
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Zmiana warty w PKW Liban
Medycyna w wersji specjalnej
Od legionisty do oficera wywiadu
Bój o cyberbezpieczeństwo
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Święto podchorążych
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Szczury Tobruku” atakują
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Czworonożny żandarm w Paryżu
Transformacja dla zwycięstwa
Norwegowie na straży polskiego nieba
Setki cystern dla armii
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Jesień przeciwlotników
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Wzmacnianie granicy w toku
Ostre słowa, mocne ciosy
Jaka przyszłość artylerii?
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Polskie „JAG” już działa
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Zyskać przewagę w powietrzu
Jak Polacy szkolą Ukraińców
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Right Equipment for Right Time
Terytorialsi zobaczą więcej
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Olimp w Paryżu
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO