Polityka informacyjna i promocyjna Ministerstwa Obrony Narodowej jest dostosowana do współczesnych wyzwań – mówił wiceminister Czesław Mroczek podczas posiedzenia sejmowej podkomisji obrony narodowej. Posłowie spotkali się z przedstawicielami MON i Wojskowego Instytutu Wydawniczego, by porozmawiać na temat strategii informacyjnej resortu obrony.
– Ostatnie posiedzenie sejmowej komisji obrony poświęcone promocji i polityce informacyjnej MON odbyło się w 2001 roku. Myślę, że warto wrócić do tego tematu, bo XXI wiek przynosi pod tym względem nowe wyzwania, zmieniła się chociażby forma przekazywania informacji – mówiła posłanka Jadwiga Zakrzewska (PO), otwierając posiedzenie podkomisji ds. problemów społecznych wojska, której przewodniczy. Członkowie podkomisji chcieli się dowiedzieć, jak MON odnajduje się w nowej, medialnej rzeczywistości.
Komandor Janusz Walczak, dyrektor Departamentu Prasowo-Informacyjnego, przedstawił wyniki badań czytelnictwa prasy wojskowej oraz oczekiwań wobec niej. – Okazuje się, że żołnierze częściej czerpią informacje o wojsku z Internetu niż od przełożonych. Dla osób pomiędzy 17 a 25 rokiem życia, a więc w grupie potencjalnych przyszłych pracowników wojska, prasa wojskowa jest marginalnym źródłem informacji o wojsku. Jeszcze pięć lat temu prasa drukowana liczyła się dla 4 proc. z nich, dziś już tylko dla 2 proc. Niemal połowa badanych w tym przedziale wieku, wiadomości czerpie z Internetu – podawał kmdr Walczak.
Dlatego ministerstwo chcąc dotrzeć do szerszego grona odbiorców, w tym osób spoza wojska, zdecydowało się rozbudować portal polska-zbrojna.pl. Portal, w nowej odsłonie, ruszył 15 sierpnia tego roku. – Minister Tomasz Siemoniak przykłada dużą wagę do nowoczesnego i szybkiego komunikowania się ze społeczeństwem. Dlatego zależało mu na powstaniu portalu błyskawicznie reagującego na potrzeby informacyjne wojska i piszącego o wojsku w sposób rzetelny i ciekawy – przekonywał gen. dyw. Bogusław Pacek, doradca ministra i rektor Akademii Obrony Narodowej.
– Chcemy, by informacje o tym, co robi wojsko docierały do całego społeczeństwa. Bo dzięki temu MON ma możliwość kształtowania pozytywnego, nowoczesnego wizerunku armii w społeczeństwie – mówił kmdr Walczak.
Szef DPI podkreślił, że inicjatywa zyskała aprobatę, a portal codziennie odwiedza coraz więcej czytelników. – Efekty działalności portalu są zaskakująco dobre. W ciągu trzech miesięcy polska-zbrojna.pl miała pół miliona odwiedzin i ponad 500 cytowań. To ogromny sukces, tym bardziej, że nie był poprzedzony kampania reklamową – zauważył kmdr Walczak i dodał, że wyniki portalu potwierdzają potrzebę rozwijania komunikacji za pośrednictwem mediów elektronicznych.
Portal polska-zbrojna.pl od 15 sierpnia, kiedy uruchomiona została jego nowa odsłona, odwiedziło ponad 200 tys. tzw. unikalnych użytkowników. W tym czasie serwis zanotował 1,5 mln odsłon. Około jednej trzeciej internautów to stali czytelnicy portalu, którzy wchodzą na stronę średnio przynajmniej raz w tygodniu.
Redakcji udało się także nawiązać bezpośredni kontakt z czytelnikami za pośrednictwem serwisów społecznościowych Facebook i Twitter. W tygodniu około 900 osób publikuje na swoich osobistych profilach treści zamieszczane przez dziennikarzy polski-zbrojnej.pl.
Serwis jest dostępny także dla użytkowników smartfonów i tabletów. Dzięki temu, czytelnicy mają możliwość korzystania z portalu z każdego miejsca. Powstały specjalne aplikacje na najpopularniejsze mobilne systemy operacyjne (Android, Apple i Windows 8), które już wkrótce będą dostępne do bezpłatnego ściągnięcia w oficjalnych sklepach tych marek. Trwa właśnie procedura weryfikacji programów przez administratorów. Zakończy się ona w przeciągu 2 tygodni. Dzięki nim, użytkownicy tabletów będą mogli czytać artykuły z portalu polska-zbrojna.pl także wtedy, gdy nie będą w zasięgu sieci.
– Portal jest bardzo interesujący i na pewno ma przed sobą przyszłość – mówił poseł Cezary Tomczyk (PO).
Zmiany wprowadzono także w wydaniu papierowym Polski Zbrojnej. – Miesięcznik ma bardzo ładną, nową szatę graficzną i mam nadzieję, że zyskał także nowych odbiorców – zauważyła posłanka Krystyna Kłosin (PO). Polska Zbrojna, która od 1 kwietnia jest miesięcznikiem, a nie jak wcześniej tygodnikiem, jest wydawana w nakładzie 14 tys. egzemplarzy, z czego 3 tysiące jest przeznaczonych na rynek komercyjny. Z badań zleconych przez resort obrony wynika, że co czwarty ankietowany żołnierz czyta miesięcznik regularnie, natomiast ponad 60 proc. deklaruje, że zagląda do niego od czasu do czasu. Miesięcznik Polska Zbrojna ma od niedawna bardzo nowoczesną wersję elektroniczną.
Poseł Paweł Suski (PO) dopytywał o strukturę organizacyjną Wojskowego Instytutu Wydawniczego. – Dziś zastępcy dyrektora WIW są jednocześnie redaktorami naczelnymi, wydania internetowego oraz wersji papierowej. Czy to właściwe? – pytał poseł Suski.
– Przyjęliśmy takie rozwiązanie ze względu na specyfikę obu mediów. Dziennik internetowy to medium w którym liczy się czas, informacje mają być krótkie i różnorodne. Natomiast wydawanie miesięcznika pozwala na większą refleksję, można rozwijać tematy, tu wręcz nie należy się spieszyć. Tempo i filozofia pracy portalu i gazety ukazującej się raz na miesiąc są zupełnie inne i dlatego trudno oczekiwać od jednej osoby, by umiała pracować w dwóch zupełnie odmiennych rytmach pracy – tłumaczył kmdr Walczak.
Posłowie zaproponowali też ściślejszą współpracę z portalem polska-zbrojna. – Musimy informować społeczeństwo o tym, co zmieniło się w polskim wojsku, a zmieniło się w ostatnich latach wiele. Warto też szerzej informować czytelników o zmianach legislacyjnych dotyczących bezpieczeństwa i obronności – przekonywała przewodnicząca Jadwiga Zakrzewska.
Redaktor naczelna polska-zbrojna.pl podkreśliła, że informacje o pracach rządu i parlamentu dotyczące armii pojawiają się na bieżąco. – Jesteśmy otwarci na współpracę. Zachęcamy też posłów do pisania na naszych łamach komentarzy dotyczących wojskowej problematyki – mówiła redaktor Edyta Żemła.
* * * * *
W sejmowej podkomisji ds. problemów społecznych wojska zasiadają posłowie:
Jadwiga Zakrzewska /PO/ - przewodnicząca
Waldemar Andzel /PiS/
Jerzy Budnik /PO/
Renata Butryn /PO/
Alicja Dąbrowska /PO/
Bożena Kamińska /PO/
Krystyna Kłosin /PO/
Bożena Sławiak /PO/
Paweł Suski /PO/
Cezary Tomczyk /PO/
autor zdjęć: Ewa Korsak
komentarze