moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kiedy rozbije się śmigłowiec

Mi-24 przygotowuje się do lotu. Tuż po starcie maszyna niebezpiecznie przechyla się, traci sterowność i zawadza o ziemię. Śmigłowiec staje w płomieniach. Dlaczego doszło do katastrofy? To musieli wyjaśnić uczestnicy kursu, który odbył się w bazie lotniczej w Krzesinach.



– Najpierw żołnierze poznawali teorię. Na koniec kursu chcieliśmy sprawdzić, jak w praktyce wykorzystają zdobytą wiedzę – mówi ppłk Leszek Filipczyk z Inspektoratu MON ds. Bezpieczeństwa Lotów.

Kursanci, przyszli inspektorzy bezpieczeństwa lotów, zostali podzieleni na zespoły. Jedni musieli zabezpieczyć teren zdarzenia, pilnować, by na miejscu wypadku nie znalazły się osoby niepowołane oraz sprawdzać, czy nikt nie wynosi przedmiotów, które mogą pomóc w ustaleniu przyczyn katastrofy.

Pozostali żołnierze zostali członkami komisji badającej przyczyny wypadku. Do ich zadań należało m.in. przeczesanie terenu w poszukiwaniu czarnej skrzynki oraz przesłuchanie załogi i świadków zdarzenia. – Komisja musi zebrać jak największą ilość danych właśnie na miejscu zdarzenia. Te informacje potrzebne są do opracowania szczegółowych raportów – opowiada ppłk Filipczyk.

Podczas ćwiczeń żołnierze korzystali z jednego z najnowocześniejszych w Europie urządzeń – ruchomego laboratorium badania zdarzeń lotniczych i deszyfracji parametrów lotu. Mobilne laboratorium wyposażone jest m.in.: w mierniki laserowe, przenośne GPS-y, urządzenia do mierzenia kątów, a także w narzędzia do odczytywania rejestratorów pokładowych, czyli tzw. czarnych skrzynek.

Kilkutygodniowy kurs „Bezpieczeństwo lotów w lotnictwie Sił Zbrojnych RP” zorganizowały Inspektorat MON ds. Bezpieczeństwa Lotów oraz Wyższa Szkoła Oficerska SP w Dęblinie.

Inspektorat MON organizuje podobne szkolenia dwa razy w roku. Jednostka ta podlega bezpośrednio Sztabowi Generalnemu WP. Jej głównym zadaniem, poza szkoleniem inspektorów BL i badaniem wojskowych wypadków lotniczych, jest organizowanie i zabezpieczanie prac Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, prowadzenie analiz i profilaktyki związanej z bezpieczeństwem lotów wojskowych statków powietrznych.

MKS

autor zdjęć: Inspektorat MON ds BL

dodaj komentarz

komentarze

~hind
1367332860
Za kilka lat będą mogli swoją wiedzę przetestować w praktyce jak szanowne ministerstwo nie zakupi nowych śmigłowców szturmowych, a nie zakupi, mogę się założyć.
D0-F4-D9-9B

Front przy biurku
 
Kolejne FlyEle dla wojska
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Szpej na miarę potrzeb
Strażacy ruszają do akcji
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Przygotowania czas zacząć
Zbrodnia made in ZSRS
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ocalały z transportu do Katynia
Święto wojskowego sportu
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Mundury w linii... produkcyjnej
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
25 lat w NATO – serwis specjalny
Prawda o zbrodni katyńskiej
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Zmiany w dodatkach stażowych
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Charge of Dragon
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Optyka dla żołnierzy
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
NATO na północnym szlaku
Na straży wschodniej flanki NATO
Szarża „Dragona”
Głos z katyńskich mogił
Ramię w ramię z aliantami
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
NATO on Northern Track
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
V Korpus z nowym dowódcą
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, epilog
Sprawa katyńska à la española
Odstraszanie i obrona
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część druga
Barwy walki
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Rakiety dla Jastrzębi
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Zachować właściwą kolejność działań
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO